Exposició

Del 18/02/2022 al 05/06/2022
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30 hores.

Dilluns tancat, excepte festiu i vespra de festiu.

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

General: 7 euros.

Reduïda: 4 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys).

Gratuïta (menors de 12 anys).

Venda d'entrades en la taquilla (plaça Tetuan, 23). Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en aquest moment en la Fundació Bancaixa.

Les entrades comprades al matí són vàlides fins a les 14 h i les comprades a la vesprada fins a les 20.30 h.

Visites comentades

Les visites guiades només es realitzaran amb una assistència mínima de sis persones per grup.
Informació sobre visites guiades a través del correu electrònic visitasguiadas@fundacionbancaja.es.

L’exposició Sanleón. Retrospectiva 1990-2021, ofereix un recorregut per més de 30 anys de la trajectòria de José Sanleón en la qual és la retrospectiva més extensa de l’artista valencià realitzada fins avui.

La mostra, comissariada per Fernando Castro Flórez, revela la capacitat de Sanleón per a situar la seva obra en un territori abstracte i, alhora, figuratiu, deixant enrere de manera conscient la recurrent oposició entre abstracció i figuració. Les seves tres dècades de producció artística s’estructuren a través de sèries temàtiques com El esclavoLaberintoManhattanImagen compuestaPaisajesDomus DeiSeuDevesa, que l’artista ha iniciat i desenvolupat en diferents moments de la seva carrera.

L’exposició, integrada per un centenar de peces de col·leccions públiques i privades, mostra el transitar lliure de Sanleón per diverses tècniques artístiques com la pintura, l’escultura, el dibuix, la fotografia i el collage, així com el recurs a materials diversos en el seu procés creatiu, des del llenç a la lona, el ferro, l’alumini, la fusta o el paper. Entre l’obra exposada, figura la instal·lació Laberinto a la qual l’artista ha donat forma en la pròpia sala amb l’ús de 320 maons refractaris.

José Sanleón ha mantingut al llarg de tota la seva trajectòria un intens impuls creatiu transmetent una reivindicació de la dimensió energètica i territorial de l’art. L’imaginari de l’artista valencià pot analitzar-se en contrast amb l’herència pictòrica de l’informalisme, especialment amb uns certs desenvolupaments de Tàpies, i l’expressionisme abstracte que es van convertir en formes gairebé hegemòniques de la pintura en el segle XX.

La seua obra es pot posar en relació amb les estètiques de la retracció, però la seva concepció de l’art remet també al action painting, especialment a la seva escala envolupant i la seva dramàtica procesualidad. El determinant en la seva producció intensiva no són només els ritmes, el vigor i la vitalitat, sinó la gravetat. Més enllà de l’informalisme i del reduccionisme del minimal, l’artista combina sempre entusiasme i quietud, i en les seves obres batega el vigor creatiu i la reflexió estètica.

Sanleón introdueix en els seus quadres el fotogràfic per mitjà de les serigrafies sobre lona. Són imatges que al·ludeixen al territori personal: autoretrats, fotografies de la seva dona i fills, o d’una ciutat que ha recorregut.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les obres exposades i un text del comissari. Dins del programa de mediació cultural i artística de la Fundació Bancaixa, es desenvoluparan tallers per a escolars així com per a persones amb discapacitat i persones en risc d’exclusió.

Fotos

Vídeos