Exposició

Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23, València

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Miquel Navarro. Fluids, que ofereix un recorregut per més de quaranta anys del treball de l’artista valencià a través d’un conjunt d’obres (escultures, pintures, dibuixos i fotografies) datades entre 1976 i 2018. Comisariada per Lola Durán Úcar, l’exposició s’estructura entorn de dues dels elements més representatius en l’obra de Miquel Navarro: d’una banda, la ciutat o, de manera més àmplia, el paisatge, i per un altre, el cos humà. Altres peces sobre paper mostren els elements més lírics, sensuals i sexuals: cossos predominantment masculins, encara que també femenins, en els quals es plasma el desig, el ser interior de l’artista, tant de forma metafòrica com a directa.

La mostra està integrada per 73 obres procedents de les col·leccions de l’artista, de la Fundació Bancaixa i de la Fundació Caja Mediterráneo. Destaquen quatre instal·lacions de les seues ciutats o paisatges que s’estenen de forma horitzontal i en les quals apareixen elements verticals com a símbols de poder: La Ciutat (1984-1985), Espacio de Batalla (2000-2001), Marjal (2017-2018) i Ciudad de las torres (2018). A manera de tòtems es presenten les seues Figures per a la batalla, escultures -algunes de més de tres metres d’altura- realitzades amb alumini marí massís, poderoses, fermes, amenaçadores i al mateix temps protectores, en aqueixa dualitat que és pròpia de l’obra de l’escultor. Al costat d’elles, un conjunt d’escultures de menor format executades en fang, zinc o alumini, que es mostren com el laboratori de creació i experimentació que és l’estudi del pintor.

L’obra bidimensional està representada per un important conjunt d’aquarel·les, dibuixos i fotografies. Les obres sobre paper permeten a l’artista la transcripció directa del pensament. Les aquarel·les o els dibuixos són creacions immediates enfront de la lentitud del procés escultòric. En ells manifesta a més el seu desig i la seua sexualitat més oberta. Una sèrie de fotografies reprodueixen algunes de les seues obres monumentals, escultures situades en l’espai públic i que li procuren una gran dimensió social.la exposició inclou també la projecció de dues pel·lícules realitzades per Miquel Navarro: Mineral i Fuerte como el opio.

L’exposició presenta al públic obra inèdita de Miquel Navarro, entre la qual destaquen, les instal·lacions Ciudad de las torres (2018) i Marjal (2017-2018); les escultures Casco de avispa (2012), o Campo rojo (2016); gran part de les fotografies, una faceta de l’artista que s’ha exposat menys al públic, tant les seues fotografies d’escultures realitzades en l’espai públic, com les quals pertanyen al món íntim; i un conjunt de serigrafies en les quals el desig i el sexe es mostra de forma real i tangible.

Amb motiu de l’exposició es va a editar un catàleg amb la reproducció de les obres instal·lades en l’exposició de la Fundació Bancaixa i un text crític de la comissària.

L’exposició pot visitar-se fins a l’11 de novembre en la seu de la Fundació Bancaixa a València (Plaza Tetuán, 23) amb entrada gratuïta de dimarts a diumenge de 10 a 14 i de 17 a 21 hores, i els dilluns de 10 a 14 hores.

La Fundació Bancaixa ofereix visites guiades gratuïtes a l’exposició els dijous i divendres (excepte festius) a les 19:45 hores. La inscripció pot realitzar-se a través del correu electrònic visitasguiadas@fundacionbancaja.es.

Fotos

Vídeos