Activitat

13a Setmana D-Capacitat Fundació Bancaixa. L’art de la integració

Del 28/11/2022 al 04/12/2022

Fundació Bancaixa ofereix a partir del dilluns 28 de novembre la tretzena edició de la Setmana D-Capacitat, una iniciativa de sensibilització social que es desenvolupa cada any al voltant del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat (3 de desembre) amb l’objectiu de conscienciar sobre la necessitat d’avançar en la integració d’aquest col·lectiu.

La Fundació Bancaixa, amb la col·laboració de CaixaBank, realitzarà enguany diverses activitats centrades en l’experiència artística com a via per a la inclusió i dirigides tant a les persones amb qualsevol tipus de diversitat funcional com al públic general.

Exposició Lletres. Paraules i pensaments

El 30 de novembre s’inaugurarà en la Fundació Bancaixa l’exposició Lletres. Paraules i pensaments, un projecte per al qual s’ha col·laborat amb catorze entitats socials valencianes vinculades a la diversitat funcional i a altres col·lectius en risc, i els usuaris del qual han treballat sobre l’obra de Jaume Plensa, en concret, sobre les seues creacions inspirades en la literatura i el poder de les lletres. Els diferents artistes han creat xicotetes escultures formades per lletres aparentment inconnexes però entre les quals s’amaguen termes vinculats a la diversitat funcional. Paraules que sorgeixen de la reflexió prèvia dels propis usuaris dels tallers socials de Fundació Bancaixa, i que reflecteixen emocions i realitats que els acompanyen en el seu dia a dia.

Un joc semàntic i visual que convida a observar les obres amb curiositat i a donar llum a les idees i pensaments mitjançant el llenguatge plàstic. Aquest treball expositiu es recolza en la mostra retrospectiva Jaume Plensa. Poesia del silenci, que recorre en la Fundació Bancaixa quatre dècades de la trajectòria de l’artista català. A més de generar un espai de creativitat en els propis centres, la iniciativa ha fomentat aspectes com la psicomotricitat fina, la imaginació, l’autonomia, el treball en equip o l’autoestima. L’exposició es podrà visitar fins al 19 de març de 2023.

Estrena de l’audiovisual El que hui és evident, una vegada va ser imaginari

Durant la Setmana D-Capacitat s’estrenarà l’audiovisual El que hui és evident, una vegada va ser imaginari, que es difondrà a través del web de la Fundació Bancaixa i els seus perfils de xarxes socials. La peça es mostra com un homenatge a l’obra Fuente Crown, vídeo escultura de Jaume Plensa situada a Chicago en la qual el rostre humà és el protagonista. En l’audiovisual, diferents persones amb diversitat funcional apareixen en primer pla llegint una frase emblemàtica de Plensa: ‘Una lletra no sembla res, és una cosa humil, però unida a unes altres formen paraules, i les paraules formen textos i els textos, pensament’. La creació audiovisual utilitza el retrat com a eix central per a connectar la paraula i l’emoció, alhora que estableix un paral·lelisme entre les lletres i les persones: a vegades una persona sola pot no tindre capacitat suficient, però unida en comunitat és capaç de superar barreres i aconseguir una societat més inclusiva.

Visites sensorials. El disseny i la modernitat i Jaume Plensa. Poesia del silenci

Al costat d’aquestes accions, diversos grups de persones amb diversitat funcional realitzaran visites sensorials a les exposicions El disseny i la modernitat i Jaume Plensa. Poesia del silenci, que els permetran veure i sentir les peces al mateix temps que gaudeixen d’un temps d’oci cultural i social.

En la mostra sobre l’activitat de disseny industrial, els visitants reflexionaran sobre el passat, present i futur dels objectes, a més d’anar més enllà del seu ús funcional, aprofundint en les emocions, històries o funcions que ens suggereixen o ens evoquen.

D’altra banda, en el recorregut per la retrospectiva de Jaume Plensa s’oferirà una experiència vivencial en la qual mitjançant la respiració, el tacte i la veu es reflexione sobre la igualtat entre éssers humans i sobre el valor individual com a clau per a la construcció col·lectiva d’una societat cohesionada i avançada.

Tallers sense barreres

També es realitzarà el Taller sense barreres, una activitat didàctica entorn de l’exposició El disseny i la modernitat, que durant aqueixos dies obrirà les seues portes a la convivència entre escolars del CEIP Doctor Olóriz i persones amb diversitat funcional, que compartiran esta experiència artística.

Fotos

Vídeos