Activitat

Concert de música i dansa populars

9 Maig 2022
Centre

Plaça de la Mare de Déu

València

Vols assegurar-te un lloc en la ‘Ronda a la Mare de Déu’? Llancem invitacions de reserva de seient per al concert. Aconsegueix la teua invitació telefonant al 960 645 847 o escrivint a carmen.depaz@fundacionbancaja.es. Màxim quatre invitacions per persona. Recollida prèvia en la Fundació Bancaixa després de confirmació d’existències.

Després de dos anys sense poder celebrar-se per les restriccions de la pandèmia de la Covid_19, la Fundació Bancaixa ofereix el dilluns 9 de maig el tradicional concert Ronda a la Mare de Déu al qual s’ha sumat enguany la Diputació de València com a col·laborador principal d’aquesta proposta cultural de gran arrelament que compleix 52 edicions. Amb un programa protagonitzat per intèrprets i agrupacions valencianes, musicals i de dansa, el concert estarà dirigit per Rafael Sanz-Espert, director de la Banda Simfònica Municipal de València.

En la part musical participen la Banda Simfònica Municipal de València, el Orfeó Valencià, el tenor Vicente Ombuena i la soprano Carmen Avivar, mentre que les danses són a càrrec del Grup de Danses Alimara de la SC El Micalet.

El repertori inclou les peces Va, pensiero (cor d’esclaus), Nabucco de Giuseppe Verdi; La Cançó de l’oblit (Cançó de Marinela), de José Serrano; Ànima de Déu (cançó hongaresa), de José Serrano; La Tavernera del Port (En un país de meravella), de Pablo Sorozábal; La Maredeueta, de Manuel Penella i lletra de José Santonja; i Luisa Fernanda. Duo de Carolina i Javier, de F. Moreno Torroba. El Grup de Danses Alimara ballarà el Bolero de Benimodo i la Jota de la Serra de Moixent.

La Ronda a la Mare de Déu, que compta amb el suport del Ajuntament de València, és un acte públic i gratuït, que tindrà lloc el 9 de maig, a les 20.30 hores, en la Plaça de la Mare de Déu. El concert, una de les cites culturals tradicionals dins dels actes organitzats amb motiu de la festivitat de la patrona de València, se celebra com a preludi del primer centenari de la Coronació de la Verge dels Desemparats que es commemorarà en 2023.

Més de mig segle de tradició

La primera edició de la Ronda a la Mare de Déu es va celebrar el 13 de maig de 1968, promoguda i organitzada per la Caixa d’Estalvis i Mont de Pietat de València amb motiu del 90 aniversari de la seua fundació.

La Banda Simfònica Municipal de València ha sigut element essencial del concert en totes les edicions. La primera edició la va dirigir el mestre José Ferriz, i li succeirien altres directors de la banda com Joan Garcés, Julio Ribelles, Pablo Sánchez Torrella, Fernando Bonete i l’actual director, Rafael Sanz-Espert. El Orfeó Valencià ha sigut protagonista també des de l’inici de la Ronda a la Mare de Déu, al principi amb el nom de Orfeó Navarro Reverter sota la direcció de Jesús Ribera Faig, i des de 1986 sota la direcció de Josep Lluis Valldecabres.

Al llarg d’aquests més de 50 anys s’han pogut escoltar les veus solistes de Felisa Navarro, Santiago Sansaloni, Lambert Climent, María Ribera, Ricardo Gozálbes, Ignacio Giner, Victoria Sousa, Enrique Cubells, Teresa Berganza, Elena de la Mercè, Paloma Chiner, Mª José Martos, Vicente Ombuena i Carmen Avivar. El ball es va sumar a la Ronda l’any 1991 i des de llavors les danses regionals han ocupat l’escenari enfront del tapís de la Mare de Déu.

La Ronda a la Mare de Déu 2022 ha rebut una subvenció de la Diputació de València per import de 15.000 euros destinada a l’organització dels actes vinculats a la seua celebració.

Fotos