Activitat

Exposició La fotografia essencial en els temps de Sorolla

Del 29/02/2024 al 15/04/2024
Centre
Sala d’exposicions “Casa Garcerán”
Colón, 23,Segorbe (Castellón)
Horari

Dijous d'11 a 13 hores, i de divendres a diumenge (festius inclosos) de 12.00 a 13.30 hores i de 17.30 a 20.30 hores.

L’exposició La fotografia essencial en temps de Sorolla està integrada per 55 instantànies que reflectixen l’Espanya que va viure el pintor de la llum i que al·ludixen a l’estreta relació que va mantindre amb esta disciplina.

Comissariada per la responsable de Cultura de la Fundació Bancaixa, Laura Campos, la mostra arreplega una selecció de fotografies que pertanyen en la seua majoria a fons fotogràfics de la Hispanic Society of America en depòsit permanent en la Fundació Bancaixa, a les quals sumen algunes procedents del Museu Sorolla. En les imatges s’aprecien escenes de ciutats, monuments, costums, tradicions i personatges que deixen testimoniatge del patrimoni natural i etnogràfic de l’Espanya de finals del segle XIX i principis del XX.

El valor documental i antropològic que atresoren estes imatges es completa amb la mirada singular amb la qual s’acosten a eixa realitat espanyola fotògrafs cèlebres de l’època com Charles Clifford, Jean Laurent, Kurt Hielscher, Anna M. Christian, Ruth Matilda Anderson, Sebastián Creuset o Rafael Garzón, entre altres.

El recorregut per la mostra s’inicia amb el bloc Sorolla i la fotografia, amb imatges que mostren a l’artista pintant a la Malva-rosa, acompanyat per la seua família a Jaca o en l’escalinata d’entrada a l’edifici de la Hispanic Society of America de Nova York, a més d’instantànies que recorden l’entorn cultural amb el qual va conviure a Espanya, amb personatges com López Mezquita, Unamuno, Alfons XIII o el fundador de la Hispanic Society of America, Archer Milton Huntington.

A continuació, es dedica un espai a Ruth Matilda Anderson, amb imatges captades per esta fotògrafa a la qual Huntington va encarregar a principis del segle XX un viatge per diferents regions d’Espanya per a captar escenes de la vida urbana i rural. Estes imatges, preses entre 1923 i 1930, constituïxen en l’actualitat un valuós testimoniatge d’una realitat ja oblidada pertanyent a ciutats i pobles de Galícia, Castella, Extremadura, Canàries o Andalusia.

El muntatge culmina amb un apartat sobre The Hispanic Society of America i la fotografia, que arreplega les fotografies d’Anna M. Christian, fotògrafa, distingida i adinerada dama de l’alta societat novaiorquesa, viatgera i amiga de Sorolla, que va recórrer Espanya l’any 1915. Les seues fotografies, al costat de les de Ruth Matilda Anderson, van forjar un fons documental que reflectix fidelment l’ambient cultural i humà de Joaquín Sorolla en el moment en el qual estava immers en la realització de Visió d’Espanya. A eixes escenes se sumen instantànies emblemàtiques de València amb paisatges com la platja de la Malva-rosa, Godella vista en l’exotisme de les seues coves o la Casa de la Duquessa de Pinohermoso de Xàtiva.

El llegat d’estes dos destacades fotògrafes es completa en esta exposició amb imatges del fotògraf alemany Kurt Hielscher preses en el seu recorregut per Espanya entre 1914 i 1918, i amb una sèrie d’instantànies d’autors tant estrangers (Charles Clifford, Georgiana Goddard King, Winocid, Jean Laurent, Emilio Beauchy) com a espanyols (Rafael Garzón, Josep María Cañellas, Guillem Bestard, Antonio García Peris o Díaz) que reflectixen vistes i costums de ciutats com Sevilla, Màlaga, Granada, Guadalajara, Madrid, Toledo, Martorell, València, Segòvia, Sòria, Osca, Valladolid o Zamora.

L’exposició inclou la projecció d’un fragment del reportatge Sorolla en el seu paradís, produït per RTVE per al programa L’aventura del saber, en el qual s’analitza eixa estreta relació entre el pintor i la fotografia.

Dins del programa de mediació cultural i artística, la Comissió Delegada de la Fundació Bancaixa a Segorbe oferirà tallers didàctics per a alumnes de Secundària i Batxiller.