Activitat

Centre
Centre Cultural Bancaixa
Plaza de Tetuán, 23, València

El Festival 10 Sentits celebra la seua quinta edició a València del 17 de maig al 19 de juny. Fundació Bancaixa s’unix a esta cita com un dels seus patrocinadors i convertirà la seua seu de la plaça Tetuan en epicentre de l’art de la ciutat. L’edifici acollirà una de les grans activitats d’enguany, l’exposició ‘Al caos’, organitzada per DKV Assegurances, Fundació DKV Integralia, La Casa de Carlota i Fundació Bancaixa. A més, albergarà altres continguts relacionats amb el certamen.

La V edició del festival té com a teló de fons el tema de la bogeria. La programació s’ha dissenyat amb la idea de visibilitzar els problemes, les llums i les ombres de la ment humana i també d’encimbellar la necessària bogeria per la qual es deixen portar moltes vegades creadors i artistes. Lluitar contra l’estigma dels que patixen distintes bogeries és el propòsit en esta ocasió. Les persones amb algun tipus de discapacitat intel·lectual desenrotllen sovint modalitats de pensament heterodoxes, menyspreables segons els criteris estrictament lògics i racionalistes que mouen el nostre dia a dia. Des d’un punt de vista artístic, no obstant això, esta forma d’interpretar i relacionar-se amb el món només pot llegir-se com una font meravellosa d’innovació i creativitat.

L’exposició ‘Al caos’ explora este tipus de pensament lateral a través de la confluència entre art i discapacitat. L’exposició mostrarà del 2 de juny al 17 de setembre una selecció dels millors treballs artístics i de disseny realitzats per La Casa de Carlota, estudi de disseny creatiu en què treballen persones amb discapacitat intel·lectual. L’exposició comptarà amb tres apartats: una selecció dels millors treballs de disseny realitzats per La Casa de Carlota, un recorregut per alguns dels millors treballs artístics que es realitzen en el seu estudi i, finalment, el resultat d’un conjunt de tallers que es realitzaran ex professo per a la mostra en la Fundació Bancaixa de la mà d’artistes lligats a la Col·lecció DKV i a la Comunitat Valenciana que oferiran una apassionada mirada a les possibilitats creatives de tota ment humana. Per a això s’ha invitat a set artistes de distintes disciplines (Esther Señor i Carmen Cifrián en fotografia, Juan Olivares en escultura, Juan Sánchez en pintura, Moisés Mahiques en dibuix i Sonia Rayos i Silvana Andrés en arquitectura) perquè, cada un d’ells, treballe durant dos dies amb un grup de cinc persones amb distintes capacitats per a crear una obra. A més, els comissaris de la mostra, José María Batalla i Alicia Ventura, oferiran una conferència sobre la seua labor el dia 31 de maig, a les 19:00h.

El Centre Cultural Bancaixa acollirà a més el 3 de juny, a les 19:30h, el muntatge dancístic ‘Self’, de Matxalen Bilbao, que pren com a punt de partida la idea de la identitat com a dilema entre la singularitat d’un mateix i la similitud amb els altres, entre les peculiaritats de la nostra forma de ser i sentir i l’homogeneïtat del nostre comportament.

El 8 de juny, a les 19h, serà el torn de Bárbara Díaz que presenta ‘CoreOTROpías: cine, dansa i bogeria’. La intèrpret, creadora i investigadora en la pràctica escènica, ha generat, a partir d’una intervenció des de la dansa, un projecte d’investigació-acció performativa, amb un grup d’interns en un centre de salut mental de València, orientat a l’adquisició de competències i autonomia en relació amb el reconeixement del propi cos.

En la plaça Tetuan, el dia 17 de juny, a les 21h, s’ha organitzat un concert de Cuello, una de les bandes més excitants que es poden trobar en el panorama actual ara mateix, formada per José Guerrero (Betunizer, Júpiter Lion, Rastrejo, Segona Persona…), Nick Perry (Flipping Colors, Obleans), Óscar Mezquita (Zanussi, Derrota) i Ubaldo Fambuena (Els Tracahombres).