Activitat

Irene de la Rosa i Toni Cotolí porten el ball i la guitarra flamenca a Concerts a la Fundació

23 Febrer 2018
Centre
Centre Cultural Bancaixa
Plaza de Tetuán, 23, València

El ball i la guitarra flamenca seran els protagonistes de l’actuació que Irene de la Rosa i Toni Cotolí, amb la col·laboració especial de J. Zamora, oferiran el pròxim divendres 23 de febrer dins del cicle Concerts a la Fundació, organitzat per la Fundació Bancaixa amb la col·laboració de Fundació Eutherpe, el campus de Berklee a València, el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València i Pavasal.

El programa es compon de temes de grans guitarristes com Óscar Herrero (Abantos: I. Horizonte, II Compañero), Francisco Tárrega (Capricho Árabe), Agustín Barrios (La Catedral: Preludio, Andante religioso, Allegro solemne), J. Zamora (Embrujo, Duende, Chocolate blanco), Esteban de Sanlúcar (Panaderos flamencos, Mantilla de feria), al costat de composicions com Asturias, d’Isaac Albéniz i Invierno Porteño i Verano Porteño, de Astor Piazzolla.

Toni Cotolí ha estudiat guitarra clàssica en el Conservatori Superior Joaquín Rodrigo de València, en l’Escola Luthier de Barcelona, en la Robert Schumann Hochschule en Düsseldorf i en la Universidad de Cáceres. Ha rebut, entre uns altres, el Premi Fi de Grau Mitjà i el Premi d’Honor Fi de Carrera, així com el Premi Euterpe de la Comunitat Valenciana en 2002. Actualment treballa en Guitarres Francisco Esteve i Guitarres Juan Hernández, i és professor de guitarra en el Col·legi Alemany de València. A més, és impulsor del Curs Ricardo Gallén de guitarra i fisioteràpia. Des de 2003 ha editat sis àlbums, l’últim d’ells (Rock Road) enguany. Col·labora habitualment amb diferents artistes com a J. Zamora, G. Aleza, D. Forés, M. Segarra, V. Merodio, I. de la Rosa, P. Roca, R. Gallén i els compositors F. Zacarés Fort i L. Nuño.

La balladora Irene de la Rosa comença els seus estudis de dansa als cinc anys. En 2012 es gradua en l’especialitat de dansa espanyola en el Conservatori Professional de Dansa de València. Després del seu pas pel conservatori se centra en el ball flamenc prenent classes amb grans mestres com Antonio Canales o Farruquito. Ha sigut becada en diverses ocasions per l’Associació de Dansa Deboulè i ha col·laborat amb el Ballet de la Generalitat Valenciana en la representació de l’obra Carmen.

El guitarrista i compositor J. Zamora és deixeble de l’escola de Juan “El Chufa-hijo” i un dels guitarristes flamencs més importants de la Comunitat Valenciana. Amb 16 anys va donar el seu primer recital de guitarra flamenca. Ha estudiat en el Real Conservatori de Música de Madrid i s’ha format amb professionals com Andrés Batista, Paco Peña, Gerardo Núñez, Oscar Herrero, Juan Gómez “Chicuelo” i Rafael Riqueni. En 2001 crea el grup Javier Zamora Quarteto, i en 2005 el duo Guitarres del Mediterrani juntament amb Toni Cotolí. En 2006 compon la música de l’espectacle Memorias de la piel, coreografiat i dirigit per M. Sol. En 2007 compon i grava la part flamenca de la banda sonora del documental 40 años y un día i participa amb la seua música en la pel·lícula Shadows in the distance, protagonitzada per Andrea Bruschi. En 1991 va obtenir el 3er Premio en el Concurso Nacional de Guitarra Flamenca Ramón de Algeciras i l’Accèssit en 1992. En 1995 va ser finalista en el Concurs Nacional de Guitarra Flamenca del Cante de les Mines (La Unió) i en 2009 va rebre el Premi a la difusió de la guitarra en les V Jornades de Guitarra Ciutat de Denia.