Benifairó de les Valls

Casa “Lluís Guarner”

Lluís Guarner (València, 1902-1986) va mantenir com a segona residència l’habitatge a Benifairó de les Valls, herència materna. La construcció de l’edifici es pot datar en la segona dècada del segle XIX per l’estil de la ceràmica arquitectònica present en la cuina, façana i escales interiors.

L’edifici respon al model d’una típica “casa pairal”, molt present en el Camp de Morvedre, que complia la doble funció de residencial familiar i centre de magatzem i distribució dels productes agrícoles treballats per la família.

L’estudi i la biblioteca de Guarner romanen intactes, i la planta baixa i la cuina conserven la decoració típica amb utensilis i aparells agrícoles, mentre la planta principal, d’estil burgés, conté decoració en ceràmica.

El conjunt es completa amb el jardí, la funció del qual era ornamental, tal com mostren els nombrosos objectes decoratius com a bancs, escultures, fonts, taulells o camins empedrats. Finalment, la casa tenia també un hort, que s’utilitzava per al cultiu d’hortalisses i cítrics, que servien per a proveir a la família i també per al comerç.

Lluís Guarner va ser catedràtic de batxillerat de Llengua i Literatura Espanyoles i signatària de les Normes de Castelló de 1932. Guarner era a més membre de nombre de la Reial Acadèmia Espanyola des de 1969 i també de l’Acadèmia dels Bones Lletres de Barcelona des de 1931. En 1985 li va ser concedit el Premi de les Lletres Valencianes, màxim guardó de la Comunitat Valenciana a la trajectòria d’un literat. La producció literària de Guarner, que inclou obra tant en castellà com en valencià, va superar les cent obres. L’autor va escriure novel·la, biografia i crítica literària, però abans de res va ser poeta i assagista. És autor de diversos estudis sobre poetes valencians com Vicent W. Querol i Teodoro Llorente, d’una obra sobre el primer incunable espanyol i de diverses guies sobre la ciutat de València. Va fer traduccions de Paul Verlaine i Charles Baudelaire, així com treballs sobre la figura de Sant Joan de la Creu. Va col·laborar a més en importants revistes literàries com La estafa literaria o La Taula dels Lletres Valencianes, així com en el Butlletí de la Reial Acadèmia Espanyola.

Font: Casa d’En Lluís Guarner. Fundació Bancaixa. Octubre 2011. Fotografies, Francesc Vera.

Casa

Adreça
Sánchez Coello, 21
46511 Benifairó de les Valls (Valencia)
Horari

La visita a la Casa Lluís Guarner s'ha de concertar de forma prèvia en el telèfon 96 064 58 59 o el mail capella.pallares@fundacionbancaja.es.

Instal·lacions

Aquest centre compta amb:
- casa-museu
- sala d'exposicions