Convocatòria

XV Premi Fundació per la Justicia – Fundació Bancaixa

Estat
Resolució

Fundació per la Justícia i Fundació Bancaixa premien la labor de Maite Echarte i José Palazón, de l'Associació Pro Drets de la Infància (PRODEIN)

El jurat del XV Premi Fundació per la Justícia – Fundació Bancaixa ha resolt la nova edició d'aquest guardó amb la concessió del premi a Maite Echarte i José Palazón, de l'Associació Pro Drets de la Infància (PRODEIN), que des de 1999 realitzen una intensa labor en defensa dels drets de les persones migrants, especialment xiquets i xiquetes que accedeixen a la ciutat de Melilla i que pateixen greus violacions de drets humans. Els premiats rebran 10.000 euros, que és la dotació del premi en aquesta edició, per a continuar amb la seua labor de cura, denúncia, visibilització i creació d'oportunitats per a centenars de menors, dones i famílies en el seu pas per Melilla.

Va ser un menut el que va fer que aquesta història s'engegara: un xiquet de 8 anys. Dormia en un contenidor de brossa, al costat de la finestra del despatx de José. Als 2 o 3 dies, Maite i José van fer el primer contacte amb ell i el van convidar a sopar en la seua casa. Va ser aquest menut qui els va ser introduint en el món dels xiquets i xiquetes del carrer, presentant-los a altres menors i permetent-los acostar-se a les seues històries. Un acabava de tenir una fractura que no estava sent atesa; uns altres els explicaven els maltractaments que rebien per part dels majors. En el carrer uns 120 menors sobrevivien de la mendicitat. La majoria sense llaços familiars i que vivien de forma permanent a Melilla. En aquella època, la majoria tenien entre 11 i 15 anys d'edat i se'ls podia veure per tota la ciutat mendigant i en un estat deplorable. El seu present estava marcat a ritme de colps i el seu horitzó no tenia eixida ni pista alguna d'esperança i, mentre, l'administració justificava la falta d'ajudes socials per tractar-se de menors no espanyols. Maite i José van començar a demanar ajuda a amigues i amics per a atendre les històries de les quals estaven sent testimonis. Mesos després, cap a meitat de l'any 1999, naixia l'Associació Pro Drets de la Infància (Prodein). Moltes coses han passat en aquests 20 anys. El paper de Prodein ha sigut determinant en l'evolució de les vides de centenars de menors en el seu pas per Melilla. Un dels assoliments més importants per a José ha sigut poder fer visible aquest problema. Maite recorda quan van començar a anar al col·legi, quan es van començar a obrir les residències, els primers permisos per a traslladar-los a la península, el veure com anaven arribant a Espanya i s'anaven estabilitzant i construint projectes de vida amb les seues famílies. Centenars d'històries que para Maite i José estan plenes de rostres molt concrets.

Aquesta parella ens recorda la humanitat dels quals criden a la porta. Han sigut capaços de fer visibles les injustícies que pateixen i les morts de les quals fugen davant la invisibilització sistemàtica que pretén menysprear-los. José, recolzant-se en la sensibilitat de la seua càmera i la certesa de la seua paraula, continua en la seua obstinació de mostrar la vida humana en tota la seua dignitat. Uns ulls ben oberts, que s'han fixat, també, en les famílies, dones i menors residents de llarga durada en la ciutat i que manquen de documentació, i amb els quals Prodein s'ha implicat per a ser, en moltes ocasions, les seues mans i la seua veu. Així ho van arreplegant des de 2007 en el blog: www.melillafronterasur.blogspot.com.es. Davant la falta de suport des dels poders públics, moltes persones s'han anat sumant al seu projecte, entre els quals destaquen a amigues i amics, al Defensor del Poble, al Servei Jesuïta a Migrants i a institucions amb les quals van fent marxa per aquesta senda de fraternitat: ACNUR, AI, Metges Sense Fronteres, HRW, Andalusia Acull, SOS Racisme, etc.

El Jurat del XV Premi Fundació per la Justícia-Fundació Bancaixa ha estat presidit per Begoña Machancoses, en representació d'Omar Islam Ali, guardonat en l'anterior edició, i format per: Vicent Soler, Conseller d'Hisenda i Model Econòmic; Mª José Ferrer, Portaveu de la Comissió de Justícia del Partit Popular; José Mª Tomás i Tío, president de Fundació per la Justícia; Rafael Alcón, president de Fundació Bancaixa; Juan Alegre i Regina Laguna, patrons de Fundació per la Justícia; Francisco Almenar, vicepresident del Tribunal de les Aigües de València; Vicente Gallego de Fundació Maides; i José María Segura del Servei Jesuïta a Refugiats, assistits per Juan Añón i Salvador Alborch, com a Secretaris de les dues sessions del Jurado.

Concedit per primera vegada en 1995 a D. Adolfo Suárez, aquest premi s'ha atorgat en edicions successives a persones i entitats com el Tribunal de les Aigües de la Vega de València, l'Associació de Víctimes del Terrorisme, l'Associació Pro-Cerca de Xiquets i Xiquetes Desapareguts (El Salvador), el professor Muhammad Yunus (Bangladesh), Sra. Bogaletch Gebre (Etiòpia), el Pare Vicente Berenguer (Moçambic), el doctor Pedro Cavadas (València), Missioneres de la Caritat (Índia), el Servei Jesuïta a Refugiats (Roma), Fundació MAIDES (València), Richard Frechette, director dels Nuestros Pequeños Hermanos a Haití, l'advocat penalista D. Julián Carlos Ríos Martín i Don Omar Islam Ali, últim guardonat per la seua labor en defensa dels drets de la població de la illa de Lamu (Kenya) i molt especialment de l'educació i alimentació de xiquets i xiquetes en situació d'extrema pobresa.