Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Atresorar Espanya, una selecció dels fons fotogràfics de l’Hispanic Society of America integrada per 60 instantànies que retraten l’Espanya de fa més d’un segle. La mostra acosta al públic les visions fotogràfiques de l’Espanya contemporània de Sorolla a través d’imatges captades durant la segona mitat del segle XIX i les tres primeres dècades del XX per una desena de fotògrafs, l’obra de la qual va ser adquirida i encoratjada pel fundador de l’Hispanic, Archer Milton Huntington, en la gran empresa de compilació de la cultura espanyola abordada per este hispanòfil i mecenes nord-americà. L’exposició, d’entrada gratuïta, es podrà visitar en la Sala d’Exposicions Glorieta fins al pròxim 30 de novembre. Estos fons fotogràfics arriben a Sagunt després d’haver estat presents, en exposicions de distint format, en altres ciutats com València, Alacant, Sevilla i, recentment, en la Casa Garcerán de Segorbe.

La mostra que es pot contemplar a Sagunt reunix una selecció de 60 instantànies triades entre més de 175.000 fotografies que integren els fons de l’Hispanic. Impulsat pel seu afany col·leccionista i el patrocini de campanyes fotogràfiques, Huntington va aconseguir reunir una de les més completes col·leccions de fotografies de l’Espanya de llavors, amb escenes d’indubtable referència a l’obra de Sorolla, qui va pintar per a ell la imatge de les regions espanyoles en la sèrie Visió d’Espanya. L’exposició, a través de l’empremta fotogràfica, documenta no sols el patrimoni arquitectònic, monumental i urbanístic de l’Espanya d’aquell moment, sinó també el seu patrimoni immaterial i etnogràfic. Les instantànies mostren vistes de parcs, carrers i places; monuments, arquitectura civil i religiosa; espais domèstics; vida quotidiana social i religiosa; indumentàries; treballs i oficis; ciutadans anònims i personatges il·lustres de l’època amb què es va relacionar Huntington, com el propi Sorolla o Unamuno.

Al caràcter documental i antropològic se suma el valor afegit de la singular mirada amb què s’acosten a eixa realitat espanyola els fotògrafs presents en la mostra, amb alguns dels noms que formen part de la història universal de la fotografia com Charles Clifford, Jean Laurent, Kurt Hielscher, Anna M. Christian, Ruth Matilda Anderson o els espanyols Emilio Beauchy, Josep Maria Cañellas i Rafael Garzón. L’exposició s’articula en tres seccions. Una primera part introduïx al visitant a la personalitat del fundador de l’Hispanic, A. M. Huntington, i a l’entorn cultural amb què va conviure a Espanya. En este apartat es poden contemplar imatges de Sorolla pintant en la Malva-rosa o acompanyat per la seua família en Jaca, a més d’escenes d’altres personatges cèlebres del seu temps com López Mezquita, Unamuno o Alfonso XIII. La segona secció se centra en la fotografia de Ruth Matilda Anderson, protagonista de l’exposició a través de les imatges que va captar amb la seua cambra en els seus diversos desplaçaments a Espanya entre 1923 i 1930. La fotògrafa va reunir més de 14.000 preses en els seus recorreguts per zones rurals, ciutats i pobles de Galícia, Castella, Extremadura, Canàries o Andalusia, partint de l’imaginari espanyol pintat per Sorolla en la seua Visió d’Espanya. L’exposició es tanca amb una selecció de l’obra de fotògrafs de finals del segle XIX i principis del segle XX, que es van incorporar a la col·lecció de l’Hispanic fruit d’adquisicions i donacions, com la molt generosa (més de 16.000 fotografies) del marqués de la Valle-Inclán. En esta secció destaca l’obra d’Anna M. Christian, distingida i adinerada dama de l’alta societat novaiorquesa, viatgera i amiga de Sorolla, que va recórrer Espanya l’any 1915. Per les seues fotografies no sols aflora l’ambient familiar de Sorolla i l’entorn cultural i humà del propi Sorolla en el moment en què estava immers en la realització de la Visió d’Espanya, sinó també escenes típicament valencianes amb  paisatges com la platja de la Malva-rosa, Godella vista en l’exotisme de les seues coves o la Casa de la Duquessa de Pinohermoso de Xàtiva.

Destaquen també en este apartat de l’exposició les instantànies del fotògraf alemany Kurt Hielscher, preses en el seu recorregut per Espanya entre 1914 i 1918. La secció es tanca amb una sèrie de fotografies d’autors tant estrangers (Charles Clifford, Jean Laurent, Georgiana Goddard King o Winocio), com a espanyols (Emilio Beauchy, Josep Mª Cañellas o Rafael Garzón) que reflectixen vistes i costums de ciutats com Sevilla, Màlaga, Granada, Guadalajara, Madrid, Toledo, Martorell, València, Segòvia, Sòria, Osca, Valladolid o Zamora.

Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament de l’Obra Social, Fundació Bancaixa ha editat un fullet explicatiu sobre la mostra que es podrà adquirir al preu solidari d’un euro. La recaptació obtinguda per la venda d’estos fullets es destinarà a la labor que realitza Caritas Parròquia El Salvador de Sagunt. D’esta manera, els visitants a l’exposició podran contribuir a prestar ajuda a les persones més desfavorides.

L’exposició Atresorar Espanya es pot visitar en la Sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.