Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

La sala d’exposicions Glorieta de la Fundació Bancaixa a Sagunt acull l’exposició Disjuntives poètiques, composta per obres de la col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana. Organitzada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana en col·laboració amb l’Ajuntament de Sagunt i la Fundació Bancaixa, la mostra està composta per 11 obres dels artistes Mar Arza, Tania Blanco, Bleda i Rosa, Teresa Cebrián, Maribel Doménech, Damià Jordà, Teresa Lanceta, Xisco Mensua, Xavier Monsalvatje, Ana Teresa Ortega i Mery Sales.

La Generalitat Valenciana va adquirir el passat any un total de 33 obres d’artistes valencians, en una primera fase d’adquisició d’obra, sense pautes generacionals ni restriccions temàtiques que reflexionen entorn a diferents qüestions de la nostra societat més propera. El Consorci de Museus ha engegat una sèrie de cicles expositius compostos per algunes de les obres que formen part de la col·lecció i que estan visitant diferents poblacions de Castelló, València i Alacant. Sagunt i Potries són les primeres ciutats a rebre aquestes exposicions per ser Capital Cultural Valenciana (CCV), un segell atorgat per la Generalitat anualment i que reconeix l’aposta realitzada per aquestes ciutats per la cultura així com per la participació ciutadana.

La col·lecció es podrà veure en dues mostres. A més de l’exposició Disjuntives poètiques, el Centre Cívic del Port de Sagunt acollirà al gener una altra mostra composta per les obres d’altres sis artistes, Art al Quadrat, Ernesto Casero, Hugo Martínez-Tormo, Jesús Rivera, Agustín Serisuelo i Nelo Vinuesa. Una reflexió entorn d’una possible reescriptura de la història centra l’exposició que es podrà veure fins al pròxim 17 de febrer a Sagunt, mentre que la mostra en el Port oferirà una crítica al paisatge contemporani, una picada d’ullet al seu passat industrial i a l’estat de les coses. En Disjuntives poètiques, el conjunt d’obres que conformen la mostra de la sala d’exposicions Glorieta transcendeixen en la seua especificitat expressiva per a colpejar l’esfera social en forma de tres grans temàtiques: reescriptures de la història, redefinicions dels codis referencials i nous canals d’expressió. Un atreviment, que lluny de desequilibrar la contemporaneïtat, pretén transformar-la en cruïlla de reflexió necessària.

Segons la comissària de l’exposició, Aïda Antonino, “l’exposició arranca a partir de l’obra de Bleda i Rosa i la seua idea de revisitar llocs històrics a través de la mirada contemporània i pensar en els diferents relats, trencant la dicotomia entre vencedors i vençuts, promovent una història cultural dels fets”. Des d’aquesta idea l’exposició va desgranant la resta de relats que defineixen les obres de Tania Blanco, Mary Sales, Ana Teresa Ortega i Xisco Mensua vinculats a la memòria i a la reescriptura de la història; les peces de Xavier Montsalvatje, Teresa Cebrián i Mar Arza entorn dels nous codis del llenguatge i l’ocupació de nous canals d’expressió en les obres de Damià Jordà, Maribel Doménech i Teresa Lanceta.