Exposició

El paisatge en el segle XX. Obres de la Col·lecció Fundació Bancaixa

Del 08/03/2018 al 13/05/2018
Centre
Sala d'exposicions "Casa Garcerán"
Colón, 23, Segorbe

Fundació Bancaixa presenta a Sogorb l’exposició El paisatge en el segle XX. Obres de la Col·lecció Fundació Bancaixa, que es podrà visitar en la Casa Garcerán fins al pròxim 29 d’abril. La mostra reuneix 34 obres pertanyents als fons de la col·lecció de la Fundació Bancaixa que aborden el gènere artístic del paisatge valencià en el segle XX amb treballs d’artistes Genaro Lahuerta, Francisco Sebastián, Rafael Armengol, Rosa Torres, o José Sanleón, entre uns altres. El recorregut pel muntatge expositiu se centra en cinc blocs que repassen des de l’escola paisatgística de principis de segle fins als nostres dies, quan la pintura contemporània de paisatge a València s’ha d’interpretar com l’actualització d’aquesta tradició, en alguns casos en clau de reivindicació ecològica de la bellesa del paisatge.

La mostra s’inicia amb L’escola luminista valenciana, que es caracteritza per la captació instantània i lumínica del paisatge i que està representada per obres de José Navarro Llorens, Antonio Gomar y Gomar, Enrique Martínez Cubells i Pedro Ferrer Calatayud. A continuació, es mostra El paisatge renovat dels anys 60 i 70, que es centra en la renovació de l’estil post-sorollista i en un acostament a les avantguardes amb obres de Genaro Lahuerta, Luis Arcas, Francisco Lozano, Juan Bautista Porcar, Pedro de Valencia, Francisco Sebastián Rodríguez, José Hernández Calatayud, José Amerigo Salazar, Juan Domínguez González “Progreso”, Pedro Cámara, Vicente García Ferrando i Adolfo Francés. El recorregut continua amb Les avantguardes valencianes i el paisatge amb obres que se situen en l’abstracció i en els conceptes de crítica social i reflexió representats per Agustín Albalat Iranzo, Benjamín Palencia, Eusebio Sempere, Manuel Hernández Mompó i Rafael Armengol. Ja quasi al final del recorregut es troba el bloc El paisatge a partir dels anys 80, que mostra diversitat de perspectives, tant figuratives com abstractes. Una convivència que es veu en els treballs d’artistes com Carmen Grau, Javier Calvo, Vicente Peris, Francisco Sebastián Nicolau, Rosa Torres, Susi Lizondo o Carolina Ferrer. Finalment, l’exposició finalitza amb Ecologia i paisatge, que analitza com artistes contemporanis actuals reivindiquen la importància de la naturalesa i la necessitat de la seua protecció mitjançant les diferents manifestacions artístiques. És el cas de treballs com el d’Adrià Pina, José Sanleón o Horaci Silva.

Amb motiu de l’exposició es realitzen dos tallers: el taller d’escriptura i il·lustració, impartit per l’escriptor Vicente Marco i l’il·lustrador Kolo, i dirigit a escolars; i el taller de pintura a l’oli, impartit per Laura Carrascosa i dirigit al públic general. A més, s’ha editat un catàleg que arreplega les reproduccions de les obres que formen part de l’exposició.

La mostra es pot visitar a la Casa Garcerán de Sogorb amb entrada gratuïta els divendres, dissabtes i vespres de festius de 17 a 21 hores, i els diumenges i festius de 12 a 13:30 i de 17 a 20 hores.