Exposició

El TBO: un còmic per a uns temps difícils

Del 25/07/2014 al 07/09/2014
Centre
Sala d'exposicions "Casa Garcerán"
Colón, 23, Segorbe

Fundació Bancaixa presenta a Segorbe l’exposició El TBO: un còmic per a uns temps difícils, una nova proposta cultural que podrà visitar-se en la Casa Garcerán fins al pròxim 7 de setembre. La mostra, organitzada per Fundació Bancaixa i comissariada per David Montolío, doctor en Història de l’Art, i Óscar Gual, doctor en Història Contemporània, està composta per una selecció de 40 peces entre exemplars de còmics i objectes pertanyents a col·leccions privades que reflectixen i analitzen la història de la publicació TBO, la més longeva del còmic espanyol.

El recorregut per la mostra s’articula en tres blocs. El primer d’ells se centra en la primera etapa de la publicació, des del seu naixement al març de 1917 fins a 1938, ja en plena Guerra Civil. Durant este període, la revista es consolida com nova publicació per al públic infantil amb l’objectiu principal de distraure els lectors. Autors com Ricard Opisso, Manel Urda, Méndez Álvarez, Tínez, Yorick, Serra Massana o Rapsimanikis van ser els encarregats de crear originals històries durant estos anys. La popularitat que aconseguix el setmanari durant esta etapa estén la denominació de ‘còmic’ a totes les revistes per a xiquets.

En un segon bloc s’aprofundix en els anys 1941 a 1971, instaurat ja el règim franquista, en els que TBO entra en un període d’incertesa. De fet, des de desembre de 1938 a 1941 es va suspendre la publicació del setmanari, a causa de les dificultats que la legislació del moment va imposar sobre l’accés a les partides de paper. No obstant, a partir dels anys 40, TBO experimenta la seua etapa més creativa i brillant, amb la creació de La Família Ulisses, de Mario Benejam, que es va convertir en un reflex de les misèries socials de l’època. A partir de 1952, els permisos de publicació es normalitzen i comença l’edat d’or de TBO.

Finalment, l’exposició aglutina en un últim bloc exemplars de la revista TBO des de 1972 a 1998. Durant este període, la publicació passarà a dependre de distintes edicions, com a suplement en els periòdics El Correu Català o Última Hora o inclús de la revista Lectures. Al maig de 1983 desapareix i es ven a l’Editorial Burguera, que reactiva la publicació però només durant set entregues. Edicions B, com a hereva de Burguera, assumix el repte de tornar a llançar la revista, que es convertix en una entrega mensual fins que la crisi del còmic a Espanya a finals del segle XX retira definitivament la publicació del mercat.

Tot este recorregut acosta al visitant a personatges i històries cèlebres de l’imaginari col·lectiu com a Melitón Pérez o Aventures de Morcillón i Babalí, entre altres. Vinyetes que, des de l’enginy, van abordar els estereotips de l’Espanya de postguerra a través d’un llenguatge fàcil, senzill i a l’abast de tots els públics i classes socials, qüestionant idees com el matrimoni, la família, les relacions laborals o les desigualtats socials.

L’exposició El TBO: un còmic per a uns temps difícils és d’entrada gratuïta i pot visitar-se en la Casa Garcerán de Segorbe els divendres i dissabtes, de 18 a 21 hores i els diumenges i festius, de 12:00 a 13:30 hores i de 18 a 21 hores.