Exposició

Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23, València

Fundació Bancaixa presenta, juntament amb l’Institut Cervantes i amb la col·laboració de la Fundació Max Aub, l’exposició Retorn a Max Aub, una mostra que ofereix un recorregut per la vida i l’obra creativa d’este intel·lectual francés de naixement, alemany per part de pares, espanyol d’adopció i mexicà per elecció durant el seu exili després de la Guerra Civil Espanyola. Comisariada pel poeta i crític literari Juan Marqués, el projecte pretén aprofundir en aquest autor polifacètic i prolífic per als qui ja estan familiaritzats amb el seu treball, però també descobrir les diferents facetes de la seua trajectòria (intel·lectual, novel·lista, poeta, contista, antòleg, assagista i crític) per als qui no coneixen la seua obra.

Després del seu pas per la seu de l’Institut Cervantes de Madrid, la Fundació Bancaixa porta la mostra a València, una de les terres d’acolliment de l’escriptor durant una vida marcada per l’exili al que li van obligar dos grans conflictes: la primera Guerra Mundial i la guerra civil espanyola. Com ell va dir en una ocasió, “S’és d’on es fa el batxillerat’’, i ell ho va cursar en l’Institut Luis Vives de València, ciutat a la qual va arribar amb onze anys. L’exposició s’organitza en quatre espais que corresponen a diferents segments cronològics de la seua trajectòria: els primers anys (1903-1936), la Guerra Civil i primera postguerra (1936-1942), l’exili a Mèxic (1942-1968) i, finalment, la seua última etapa (1968-1972), que comprèn els seus dos retorns a l’Espanya de la dictadura. Aquest passeig cronològic i panoràmic conté un total de 125 peces en la seua majoria cedides per la Fundació Max Aub: llibres i altres publicacions, documents personals, manuscrits originals, obres plàstiques (de Vicente Rojo i José Moreno Villa, entre uns altres), cartells tipogràfics, fotografies i altres objectes.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg que compta amb textos de Juan Manuel Bonet, historiador de l’art i director de l’Institut Cervantes; del comissari de l’exposició, Juan Marqués; i de Domingo Ródenas de Moya, professor de literatura espanyola de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i crític literari, especialitzat en la narrativa i l’assaig del segle XX. L’exposició es pot visitar fins al 18 de febrer de 2018 de forma gratuïta en el Centre Cultural Bancaixa (Plaza Tetuán, 23. Valencia) de dimarts a diumenge, de 10 a 14 h i de 17 a 21 h, i els dilluns de 10 a 14 h.

Fotos