Exposició

Del 05/11/2021 al 06/03/2022
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

La Fundació Bancaixa inaugurarà el dijous 4 de novembre en la seua seu a València l’exposició Jorge Oteiza i Eduardo Chillida. Diàleg en els anys 50 i 60, que obrirà les seues portes al públic el divendres 5. És una exposició inèdita que presentarà per primera vegada de manera conjunta l’obra de tots dos artistes bascos, marcant una fita en la història de l’art amb l’exhibició de la producció artística de dues figures clau en l’escultura europea del segle XX quasi vint anys després de la seua defunció. La mostra, comissariada per Javier González de Durana, suscitarà un diàleg entre les seues escultures, centrat en la producció realitzada durant dues dècades en les quals Oteiza i Chillida es van conéixer, van tindre relació d’amistat i cadascun va contemplar amb atenció i interés l’obra de l’altre.

Aquesta iniciativa de la Fundació Bancaixa ha sigut possible gràcies al consens i la col·laboració aconseguits de les institucions legatàries de tots dos artistes tant la Fundació-Museu Jorge Oteiza (Alzuza, Navarra) com Chillida-*Leku (Hernani, Guipúscoa, País Basc).

La selecció d’un centenar d’obres de col·leccions públiques i privades s’ha realitzat des d’una perspectiva cronològica, iniciant-se en 1948 amb sengles viatges -quan Oteiza torna a Espanya després de la seua llarga estada a Llatinoamèrica i Chillida marxa a París amb la voluntat de convertir-se en escultor- i conclou en 1969 -amb la culminació de l’estatuària del Santuari de Aránzazu per part de Oteiza i la instal·lació de la primera gran obra pública de Chillida a Europa davant l’edifici parisenc de la UNESCO-.

Aquesta serà la primera vegada que es proposa una trobada expositiva entre Oteiza i Chillida des d’aqueixa perspectiva de la contemporaneïtat de les obres presentades i oferint una conversa entre els seus pensaments estètics i les seues realitzacions escultòriques. La mostra revela en peus d’igualtat les metàfores paradigmàtiques de Oteiza i les metonímies sintagmàtiques de Chillida.

Jorge Oteiza (Orio, 1908 – Sant Sebastià, 2003) i Eduardo Chillida (Sant Sebastià, 1924 -2002) són dos dels artistes més rellevants de l’escultura europea del segle XX. Les seues trajectòries artístiques i vitals van ser molt diferents. Van conéixer l’èxit internacional durant els anys 50, i durant la següent dècada les seues trajectòries van prendre camins diferents.

L’exposició podrà visitar-se en la Fundació Bancaixa a València entre el 4 de novembre de 2021 i el 6 de març de 2022.

Si vols estar a l’última inscriu-te a la nostra newsletter.