Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa oferix a Sagunt l’exposició Picasso. Faune. Centaure. Minotaure, una nova proposta cultural que es podrà visitar en la Sala d’Exposicions Glorieta fins al pròxim 20 de febrer del 2016. La mostra reunix una selecció de 38 gravats i 3 llibres il·lustrats del pintor malagueny procedents dels fons de la Col·lecció Fundació Bancaixa. El conjunt es completa amb un vídeo sobre l’estampa de Picasso Minotauromaquia, 1935, i  la projecció del ballet La sesta del faune, interpretat per Rudolf Nureyev segons coreografia de Vaslav Nijinsky i música de Claude Debussy, que es va estrenar a París en 1912.

L’exposició, comissariada per l’historiador Juan Carrete, introduïx a l’espectador en els conceptes essencials de la mitologia clàssica i en la visió que d’ella va tindre Picasso, de la que es va servir com a instrument per a comunicar les seues pròpies idees i emocions. Les figures del faune, el centaure i el minotaure apareixen sovint en l’obra de l’artista des de 1930 i reflectixen la dualitat que existix en tots els hòmens, inclòs el mateix Picasso.

L’exposició s’articula en quatre seccions. Després d’una breu introducció a l’artista i a la mitologia clàssica, comença un recorregut pels tres sers mitològics protagonistes de l’exposició. En la secció dedicada al faune es poden contemplar obres com a Faune tocant la flauta doble, il·lustració per al llibre de Ramon Reventós Dos Contes. El centaure picador. El capvespre d’une Faune</em>; o Faune flautista i bacants, gravat de la Suite 347. A més, s’inclou en esta secció una projecció del ballet La sesta del faune, interpretat per Rudolf Nureyev a Nova York al març de 1979, segons coreografia de Vaslav Nijinsky i música de Claude Debussy. El ballet reflectix la projecció de la mitologia clàssica en un altre art, en una peça d’un autor coetani a Picasso, Debussy, que reflectia de la mateixa manera que el pintor la pluralitat de significats dels sers mitològics.

En el recorregut centrat en el centaure s’observen peces que reflectixen la visió de Picasso sobre este ser mitat home i mitat cavall, símbol de la ira i la luxúria masculina, com s’aprecia en els gravats Hèrcules mata al centaure Neso o Centaure picador. Centaure estirant un carro. Centaure preceptor, una altra de les il·lustracions que l’artista va realitzar per a la publicació de Ramon Reventós.

El minotaure és el ser mitològic que centra l’última secció de l’exposició, amb obres que traslladen a l’espectador distints aspectes d’este híbrid amb cos humà i cap de bou, considerat també un autoretrat del mateix Picasso. Destaquen en l’exposició els setze gravats pertanyents a la Suite Vollard, realitzats per l’artista entre 1930 i 1936, en els que la figura del minotaure adquirix la seua major riquesa de significats i la protagonista principal de la qual és Marie-Thérèse Walter, el gran amor de Picasso dels anys 30. Este bloc es completa amb la projecció d’un audiovisual sobre el gravat Minotauromaquia, en el que s’explica amb detall el significat d’esta peça, considerada un dels millors gravats del segle XX i precedent del Guernica.  La mostra es pot visitar en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt amb entrada gratuïta i en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.