Exposició

Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23, València

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Picasso. L’alegria de viure, que podrà visitar-se fins al pròxim mes de març en el Centre Cultural Bancaixa de València. La mostra reuneix una selecció de més de 170 obres entre olis, gravats, dibuixos, litografies, estampes i ceràmiques que reflecteixen l’actitud vital que va mantenir Picasso al llarg de tota la seua vida, caracteritzada pel que els francesos criden la “joie de vivre” i que en valencià podríem traduir com l’alegria de viure, i que va passar a convertir-se en una filosofia de vida que va plasmar en tota la seua obra. La selecció d’obres que conformen la mostra està formada per fons de la Col·lecció Fundació Bancaixa al costat d’altres peces cedides pel Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, el Museu Picasso de Màlaga, el Museu Thyssen-Bornemisza. Col·lecció Carmen Thyssen, la Fundació Picasso Museo Casa Natal, la Fundació Banc Santander, Artium Centre-Museu Basc d’Art Contemporani, així com col·leccions particulars.

L’exposició, comisariada per Javier Molins, crític d’art i doctor en Belles arts per la Universitat Politècnica de València, fa un recorregut per diferents temàtiques de l’obra del malagueny en les quals subjau aqueix lema de vida. D’esta manera, es pot contemplar la sensualitat d’un tema com el del pintor i la model, que també va conrear en diverses etapes creatives; l’univers del circ i els pallassos; el món de les corregudes de bous i del minotaure; el colorit de la música i la dansa que va plasmar en els nombrosos ballets per als quals va dissenyar el vestuari; l’art primitiu, compost per màscares africanes que va col·leccionar i que li van servir d’inspiració per a moltes de les seues obres; la cultura mediterrània, que va traslladar a infinitat de ceràmiques al llarg de tota la seua vida; les seues estades en la Costa Blava i especialment en la vila La Californie, on va crear algunes de les seues obres més conegudes, com les diferents versions que va realitzar de Las Meninas de Velázquez; o l’admiració cap als grans mestres de la pintura que tantes vegades li van servir com a font d’inspiració per a la seua pròpia obra.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les obres presents en l’exposició i el text crític del comissari, Javier Molins. A més, amb l’objectiu d’acostar l’obra de Picasso als més xicotets, es desenvoluparan tallers didàctics gratuïts durant els dissabtes de febrer i març perquè xiquets i xiquetes de 8 a 12 anys creuen les seues pròpies composicions inspirades en l’imaginari i la tècnica de l’artista malagueny.

Al costat d’açò, es podrà visitar també la mostra Picasso i la pau, emmarcada en la 9ª Setmana D-Capacitat Fundació Bancaixa. Realitzada per persones amb diversitat funcional de vint centres de València, l’exposició arreplega diferents versions dels gravats que l’artista malagueny va dedicar a la coloma, una imatge que es va convertir en el senyal del Primer Congrés Mundial de Partidaris de la Pau i posteriorment en tot un símbol del segle XX.

L’exposició pot visitar-se fins al 31 de març de 2019 en la seu de la Fundació Bancaixa a València (plaza Tetuán, 23) amb entrada gratuïta de dimarts a diumenge de 10 a 14 i de 17 a 21 hores, i els dilluns de 10 a 14 hores.

Fotos

Vídeos