Exposició

Centre Fundacióe Bancaixa
General Tovar, 3,
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30 hores.

Dilluns tancat, excepte festiu i vespra de festiu.

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

Entrada lliure

Visites comentades

Sols per a grups

• Duració: 50 minuts.
  • Sessions: dimarts: 10 h, 11 h, 12 h, 17 h, 18 h i 19 h / dimecres: 10 h, 11 h i 12 h.
  • Aforament màxim 25 persones.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Salve, Reina del Cel i la Terra, una mostra que se celebra amb motiu de la commemoració del centenari de la Coronació Pontifícia de la Verge dels Desemparats (1923- 2023) i de l’any jubilar marià. L’exposició, comissariada pel rector emèrit de la Real Basílica Jaime Sancho, es pot visitar en la seu de la Fundació Bancaixa a València del 24 de desembre de 2022 al 19 de març de 2023.

L’exposició acull una selecció d’una trentena de peces entre mantells, escultures, olis, cartells i peces d’orfebreria vinculades a la imatge de la Verge dels Desemparats i, en concret, a l’acte de la seua coronació en 1923. Les peces, procedents del Museu Marià Verge dels Desemparats (MUMA), l’Església Sant Joan de l’Hospital, el col·leccionista valencià Pedro Arrúe i la pròpia Fundació Bancaixa, permeten contemplar de prop els diferents elements que revisten la imatge original de la Verge, a més de conéixer la història i els detalls de la consolidació de la seua iconografia com a objecte de culte.

La mostra inclou peces com els mantells històrics de la Verge confeccionats en el segle XIX i XX: el mantell de la Coronació (1867), el del Capellà Major Germán Mata (1915), el de la família Burillo (1940), el de l’Any Marià Universal (1954), l’armadura i folre sobre el qual es col·loquen els mantells, i la capa pluvial que va portar l’Arquebisbe Don Prudencio Melo i Alcalde en la segona coronació de 1941.

Se sumen a aquestes peces una figuració de la imatge quan es col·locava sobre les mortalles al costat d’altres escultures com a àngels custodis; la màscara del rostre de la Verge o el xiquet Jesús que acompanyava la imatge original; una selecció de llenços amb la temàtica de la coronació de la Verge com a fil conductor d’autors com Joaquín Eiximeno, Ramón Stolz, o Mariano Benlliure; i un conjunt de cartells històrics sobre la coronació datats en 1923 i creats per artistes com Vicente Canet Cerbellón o Josep Renau.

A este conjunt d’obres s’uneixen dues peces d’orfebreria: l’aurèola que van oferir les parròquies del centre històric de València confeccionada en plata daurada en 1940 per Rafael Torres i la corona que porta la imatge original (1941), que mai s’ha pogut contemplar de prop i constitueix una de les peces clau de l’exposició. Aquesta corona, realitzada pels fills de l’orfebre José Sugrañes, Jesús i Rafael, pes 2,1 quilos d’or i disposa de 2.670 pedres: maragdes, brillants, perles, diamants roses, ametistes, safirs, topazis, robins i aigües marines, així com diversos esmalts.

Fotos

Vídeos