Exposició

Sorolla íntim. Esbossos de Visió d’Espanya, en el Museu de Belles Arts de Castelló

Del 16/06/2016 al 04/09/2016
Centre
Museu de Belles Arts de Castelló
, Castelló

La mostra ‘Sorolla íntim. Esbossos de Visió d’Espanya’ es podrà veure en el Museu de Belles Arts de Castelló del 16 de juny al 4 de setembre. L’exposició reunix una selecció de 32 esbossos preparatoris per als 14 llenços de la gran obra mestra que va suposar la Visió d’Espanya de Sorolla. Els llenços, que decoren la biblioteca de The Hispanic Society of Amèrica de Nova York, van recórrer diverses ciutats espanyoles entre 2007 i 2009.

Fruit de l’acord entre la Generalitat, a través de CulturAts IVC+R, i The Hispanic Society of America de Nova York, els tècnics del departament d’obra gràfica i material d’arxiu de l’Institut valencià, han restaurat estos esbossos que mostren el mode de treballar de Sorolla a l’hora de compondre els famosos panells.

Discurs expositiu

Joaquín Sorolla (València 1863-Cercedilla 1923) va culminar en 1919 un dels treballs més exigents de la seua carrera: els 14 panells de Visió d’Espanya que decoren la biblioteca de The Hispanic Society of Amèrica de Nova York.

Esta colossal creació és fruit de l’estreta relació que van tindre Joaquín Sorolla i l’hispanista nord-americà Archer M.Huntington, fundador de la institució novaiorquesa, després de la visitar l’exposició monogràfica de Sorolla a Londres en 1908. La seua passió per la cultura espanyola, manifestada per les seues adquisicions d’obres d’art, biblioteques, fotografies, etc, va originar este projecte a què el pintor valencià va dedicar pràcticament els últims deu anys de la seua vida amb l’ambiciós objectiu de plasmar la riquesa i diversitat de l’Espanya de la seua època.

Durant quasi una dècada –entre 1911 i 1919- Sorolla va viatjar per tota la geografia espanyola captant in situ la llum, els colors, els costums, les tradicions, les festes i el treball de les diferents regions recreant en els seus llenços una visió fonamentalment plàstica i molt personal d’Espanya.

Encara que Sorolla va optar, després de la seua experiència amb el panell de Castella, per enfrontar-se directament amb els grans llenços, sense esbossos preliminars de conjunt, sí que va realitzar treballs previs de quasi tots els panells sobre superfícies de paper i amb dibuixos i aiguades, estudiant composicions parcials, modificant les seues diverses idees inicials, inclús superposant unes sobre altres, donada la complexitat i la grandària dels panells finals, amb més de 70 metres lineals i una alçària de tres metres i mig.

Açò permet aguaitar al propi procés creatiu a través dels 32 dibuixos d’esta exposició, que a causa de la fragilitat del suport i a l’ús mateix dels mateixos pel propi artista, han degut ser meticulosament restaurats per CulturArts IVAC+R.

Així es poden observar les versions inicials compositives dels quadros de Castella, Andalusia, Aragó, Navarra, País Basc, Catalunya, Galícia, Extremadura o València, Després de més d’un any de treball, i després de mostrar-se en la seu de la Fundació Bancaixa de València, visiten ara els Museus d’Alacant i Castelló, de la mà, com no podia ser d’una altra manera, del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

L’exposició es completa amb una mostra didàctica dels treballs realitzats per CulturArts IVC+R en la restauració. Els treballs de restauració han consistit fonamentalment a eliminar els suports auxiliars de tela; desacidificar el paper original; laminació amb paper japonés de fibra llarga i muntatge amb banda de paper sobre un suport rígid i inert, que permeten tant la seua exposició com el seu emmagatzematge per a la seua conservació en l’Hispanic.