Exposició

Sorolla. Un jardí per a pintar

Del 07/11/2017 al 19/03/2018
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta la mostra Sorolla. Un jardí per a pintar, que descobreix al públic una faceta poc coneguda de l’artista valencià i la seua passió pels jardins. L’exposició obri les seues portes coincidint amb el desè aniversari de la remodelació de la seu social i cultural de la Fundació Bancaixa a València, inaugurada el 7 de novembre de 2007 amb l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya, que va mostrar per primera vegada a Espanya els 14 panells regionals que l’artista valencià va pintar per a la Hispanic Society of America amb seu a Nova York. L’exposició, que va itinerar per tota Espanya visitant ciutats com Sevilla, Màlaga, Barcelona, Bilbao i Madrid, va culminar en 2009 de nou a València al costat de més obres de Sorolla procedents de les col·leccions de la Hispanic Society of America i de la Fundació Bancaixa, aconseguint els dos milions de visitants.

Coorganitzada per la Fundació Bancaixa, l’Obra Social “la Caixa”, el Museu Sorolla i la Fundació Museu Sorolla, Sorolla. Un jardí per a pintar convida als visitants a descobrir gran part de l’obra que l’artista va fer sobre els jardins, així com conèixer en profunditat la influència dels jardins andalusos en la seua producció artística i en el propi jardí al que va donar forma en la seua residència a Madrid. Presentada al juliol en Caixaforum Sevilla, l’exposició incorpora a València obres inspirades en jardins valencians.

Comissariada per Consuelo Lucca de Tena, directora del Museu Sorolla, amb el co-comissariat de María López i Ana Luengo, l’exposició està integrada per més de 120 obres entre olis, esbossos, dibuixos, escultures, taulells i fotografies procedents en la seua major part del Museu Sorolla, però també d’altres col·leccions com les de la Fundació Bancaixa, Museu de Belles arts de València, Ajuntament de València, Museo Carmen Thyssen de Màlaga, Hispanic Society of America així com col·leccions particulars. L’exposició relata com Sorolla va concebre el seu jardí d’artista en la seua casa de Madrid i la influència que van exercir en la seua obra els patis i jardins en els Reals Alcàssers de Sevilla i de la Alhambra de Granada. A més, ofereix al visitant l’oportunitat de conèixer com va reflectir en la seua pintura els jardins valencians.

La mostra presenta a un Sorolla madur, que al llarg dels seus últims anys, enmig dels esforços que li exigeix la realització del gran encàrrec dels murals de Visió d’Espanya per a la Hispanic Society de Nova York, troba el temps per a pensar un jardí, traçar-ho, plantar-ho, conrear-ho i asseure’s a gaudir-ho pintant-ho: un Sorolla alhora pintor i jardiner, com el van ser altres pintors del seu temps. L’exposició pretén també cridar l’atenció sobre els aspectes específicament botànics del jardí, que són els que li presten tot allò que Sorolla més estimava: color, varietat, moviment, vida.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg que, juntament amb la reproducció de les obres exposades, inclou textos de Blanca Pons-Sorolla, Consuelo Lucca de Tena, María López Fernández, Ana Luengo Añón, Lucía Serredi, Coro Miralles Escobio, Enrique Varela Agüí i Isabel Justo.

Dins de les activitats complementàries, es van a realitzar tallers d’art gratuïts específics. D’una banda, un taller per a persones majors que es realitzarà en centres de dia o centres residencials amb l’objectiu d’acostar l’art de Sorolla als majors amb dificultats de mobilitat. D’altra banda, es realitzaran dos tallers de cap de setmana dirigits a xiquets de 6 a 11 anys en els quals es realitzarà un recorregut d’exploració amb els sentits per l’exposició, que servirà als més xicotets per a prendre consciència de les intencions del pintor i de les emocions que intenta transmetre a través de les seues obres; i es dissenyarà i crearà un jardí Pop Up inspirat en l’art del pintor valencià.

L’exposició es pot visitar fins al 19 de març de 2018 de forma gratuïta en el Centre Cultural Bancaixa (Plaça Tetuán, 23. València) de dimarts a diumenge, de 10 a 14 h i de 17 a 21 h, i el dilluns de 10 a 14 h. S’ofereixen també visites guiades gratuïtes els divendres i dissabtes a les 18:30 h.

Fotos

Vídeos