Gemma Lienas guanya el Premi Fundació Bancaixa de Narrativa Juvenil

Aquest divendres, 6 de novembre, es fa públic el nom dels guanyadors dels guardons juvenil i infantil dels Premis Literaris Ciutat d’Alzira 2015. El jurat ha decidit premiar Gemma Lienas amb el XX Premi Fundació Bancaixa de Narrativa Juvenil, per l’obra La venjança dels panteres negres, i Enric Lluch amb el XX Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre, per Mònica, Tonet i l’home que sabia fabricar flautes de canya. Així mateix, el jurat d’ambdues modalitats ha decidit declarar finalistes les obres El tresor de Karim, de Jesús Mollà, pel que fa a narrativa juvenil, i El bolígraf de Higgs, de Rubèn Montañá, en narrativa infantil.

El jurat del XX Premi Fundació Bancaixa de Narrativa Juvenil –dotat per la Fundació Bancaixa amb 16.000 €­–, format per Ramón Ferrer, Gonçal López-Pampló, Isabel-Clara Simó, Bernat Santabasilisa i Aida Ginestar, ha destacat de l’obra el «seu sentit del ritme, l’empatia que generen els personatges i el desafiament moral que planteja la història». La venjança dels panteres negres presenta el relat de quatre personatges ben diversos que, a poc a poc, van enllaçant les seues històries. Òscar és un adolescent sense perspectiva de futur ni il·lusió si no fóra per la seua germana, Mabel, i pels col·legues de la banda, que el fan sentir part d’alguna cosa. En canvi, Baldo, el líder dels «Black Panthers», és violent i seductor, i té un objectiu clar: carregar-se Daniel, el traïdor que fa un any el va denunciar i va fer que l’inspector López l’humiliara davant dels seus. Després d’haver fugit de la ciutat quan van passar els fets, Daniel es veu obligat a tornar. Qui el trobarà primer, l’inspector López o «els panteres»?

Gemma Lienas (Barcelona, 1951) és autora de més de noranta títols per a tots els públics, com ara Vol nocturn o El final del joc, per a adults; El diari lila de la Carlota, Així és la vida, Carlota, Bitllet d’anada i de tornada o El rastre brillant del cargol, pel que fa als joves, o les sèries Emi i Max, La Tribu de Camelot o La fada Menta, per als més menuts. La seua obra, traduïda a deu llengües, ha sigut distingida amb els premis Andròmina de Narrativa, el de les Lletres Catalanes Ramon Llull, el de la Unesco per a la tolerància, la Menció d’honor del IBBY, The International Board on Books for Young People, l’Odissea, així com amb la medalla Francesc Macià al Treball de la Generalitat de Catalunya.

Per la seua banda, l’obra El tresor de Karim, de Jesús Mollà, ha sigut finalista de la modalitat juvenil. L’obra ens transporta al Mediterrani a les acaballes del segle xvi, quan els pirates nord-africans atacaven les costes valencianes, els moriscos començaven a ser repudiats i la ciutat d’Alger s’enriquia amb el comerç de captius i esclaus. Jesús Mollà Castells (Tavernes Blanques, 1961) compagina la tasca docent amb la literatura. Ha guanyat el Premi de Narrativa Infantil Vicenta Ferrer i el Premi de Teatre Germà Montaner.

Mònica, Tonet i l’home que sabia fabricar flautes de canya, d’Enric Lluch, ha sigut l’obra escollida pel jurat del XX Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre ‒format per Bernat Bataller, Josep Lluís Doménech, Francesc Puigpelat, Josep Millo i Aida Ginestar‒, guardó dotat amb 2.500 € per Edicions Bromera, pel «seu plantejament, realista i molt lligat a l’actualitat, així com per la seua capacitat de reflectir l’univers infantil». Mònica i Tonet coneixen casualment Modu, un senegalés que viu en un molí abandonat. Ben prompte s’adonen que la manera de sobreviure del jove guarda poca relació amb les opinions i les reaccions d’alguns adults que coneixen, i decideixen ajudar-lo, encara que no sempre de la manera més encertada. Els dos xiquets viuran la realitat més crua a la qual s’enfronta Modu i altres immigrants quan la policia els obliga a anar-se’n per no tenir la documentació. Abans, però, Modu els regalarà a cadascú una flauta de canya, capaç de destil·lar una música extraordinària, i una pedra preciosa amb grans poders.

Enric Lluch (Algemesí, 1949) és autor d’un centenar de llibres, la major part dedicats als infants i joves. La seua obra ha estat reconeguda amb premis com el Barcanova, el Joan Amades, el Far de Cullera, el Samaruc, el de la Crítica de l’IIFV, el Ciutat de Sagunt o el Ciutat de Torrent. Pertany a l’AELC, al PEN Club, és membre de la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura i, des de 2014, també del Consell Valencià de Cultura. Va rebre el I Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre el 1996 amb L’àngel Propulsat i el dimoni Emplomat, guardó que torna a rebre ara per Mònica, Tonet i l’home que sabia fabricar flautes de canya.

El jurat del Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre també ha volgut destacar com a finalista el relat El bolígraf de Higgs, de Rubèn Montañá, una novel·la que barreja humor, aventures, ciència-ficció i, fins i tot, algun plantejament filosòfic. Rubèn Montañá (Badalona,1983) ha estudiat Arts Gràfiques i Disseny, i és llicenciat en Art Dramàtic. És membre fundador de la companyia EGOS teatre i, com a escriptor, ha guanyat el Premi Josep Maria Folch i Torres i el Barcanova, entre altres.

Tot i que el veredicte es dóna a conéixer hui divendres, 6 de novembre, els guanyadors de les modalitats infantil i juvenil rebran el trofeu dissenyat per Manuel Boix el proper 13 de novembre, durant el transcurs de la tradicional gala de lliurament dels Premis Literaris Ciutat d’Alzira, juntament amb els guardonats de la resta de categories: el X Premi de Teatre Ciutat d’Alzira ‒el veredicte del qual es va fer públic el 30 d’octubre‒, que rebrà Xavier Puchades, per Saqueig; el XXVII Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira –dotat amb 16.000 € per l’Ajuntament–, el XXI Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General –que la Universitat de València patrocina amb 12.000 €–, el XVII Premi d’Assaig Mancomunitat de la Ribera Alta –dotat per aquesta entitat amb 8.000 €– i el X Premi de Poesia Ibn Jafadja –patrocinat per la UNED amb 5.000 €.