“Las gemelas de la calle de Poniente” rep el primer premi Bancaixa de Projectes per a Curtmetratges

El curtmetratge Las gemelas de la calle Poniente, de Marc Riba Roque i Anna Solana Santacana ha rebut el màxim guardó del VIII Premi Bancaixa de Projectes per a Curtmetratges. Els joves directors rebran 24.000 euros per a la realització del seu projecte cinematogràfic.

A més, Bancaixa ha atorgat 4 mencions honorífiques de 6.000 euros a Guillermo Rojas Rivadulla pel seu projecte La patrulla perdida ; a Avelina Prat García, per Puerta 6; a Faustino Olmos Sánchez, per El talento difuso i a María Luisa Crespo Abril per Menú equivocado.

En total, 170 projectes han sigut presentats a la huitena edició del premi. Els guions remesos al concurs procedeixen de tota la geografia espanyola destacant la Comunitat de Madrid, Catalunya i València, entre les que més treballs han enviat. Per sexes, pràcticament la meitat dels curts han sigut presentats per dones, el que implica la consolidació definitiva de la participació femenina en este premi; de fet, en les edicions VI i VII va haver-hi tantes premiades com premiats.

D’altra banda, s’han presentat tant autors novells com professionals amb un currículum audiovisual destacat. Els projectes han inclòs propostes que comptaven amb la col·laboració d’actors i actrius tan coneguts com Nieves de Medina (protagonista de la pel·lícula guanyadora del Goya, Los lunes al sol), Pepe Viyuela (de la sèrie Aida) o Leonor Watling.

El jurat ha estat format per antics guardonats d’estos premis, i també per professionals vinculats al cine i la televisió, els àmbits de treball dels quals comprenen des de la direcció del Cinema Jove a la producció de la Copa d’Europa de Seleccions de Futbol.

Amb este certamen, que des de fa dos anys es convoca a nivell nacional, l’Entitat pretén ajudar els joves directors amb bones idees i baixos pressuposts a realitzar els seus treballs, al mateix temps que impulsa la seua carrera professional en el món del cine.

En els seus huit anys d’existència, el Premi Bancaixa de Projectes de Curtmetratges ha aconseguit un gran prestigi nacional i ha ajudat a fer que molts dels projectes seleccionats hagen aconseguit nombrosos premis en festivals especialitzats en curts. ¿Con qué la lavaré ? , de Clara Colomer (Menció Honorífica en el III Premi Bancaixa de Curtmetratges) va ser guardonada en el Festival de Curts de Berlín el 2005. Miguel Albaladejo, en l’actualitat director consolidat amb una desena de llargmetratges realitzats, també va comptar amb el suport dels Premis Bancaixa de Projectes per a Curtmetratges i Salvador, d’Abdelatif Abdesalam, premiat fa dos anys per Bancaixa, va guanyar el Goya 2008 al Millor Curtmetratge de Ficció. Així mateix, el guanyador de l’any passat, Eduardo Chapero-Jackson, va obtindre el premi al millor curt europeu en la 64 Mostra Internacional d’Art Cinematogràfic de Venècia.

Bancaixa dedica una bona part del seu esforç a iniciatives dirigides als joves en els àmbits de les ajudes per als estudis, la inserció laboral, la creació d’empreses, l’exercici d’activitats d’acció social, oci i esport.