Forn del Palmerar d’Elx

Cartó
Serie
Art d'entresegles XIX-XX

El 26 de novembre de 1911, Joaquín Sorolla i Archer Milton Huntington van signar a París un contracte pel qual el pintor es comprometia a realitzar una sèrie de panells en què representaria les regions espanyoles, per decorar la biblioteca de The Hispanic Society of America de Nova York. Va començar llavors un període d’intens treball per a Sorolla, que segons el contracte seria d’un màxim de cinc anys, però que no acabaria fins a 1919.

Després de diverses modificacions i projectes, Sorolla va plantejar la decoració a partir de llenços independents en què va representar les regions per mitjà dels seus tipus, la indumentària, el paisatge i les seues tradicions, unificant-les davall el títol Visió d’Espanya. Per realitzar-los, Sorolla va viatjar per Espanya pintant in situ els panells i alguns estudis preparatoris de tipus o elements concrets que posteriorment inclourà a les obres definitives. Així ocorre en el cas del panell dedicat a Elx i l’estudi Forn del Palmerar d’Elx, de la Fundació Bancaixa. El 29 de setembre de 1918, Sorolla arriba a Alacant, i l’endemà, en visitar el palmerar d’Elx, decideix pintar allí el quadre. Però, per distintes raons, entre les que es troben que els dàtils no tenien el color que Sorolla volia plasmar i l’epidèmia de grip que s’estén per la regió, torna a Madrid sense pintar el panell. Tornarà a Alacant al novembre, instal·lant-se a l’Horta del Carmen, propietat de Juan Soler, i des d’on el dia 1 de desembre viatja a Elx: “Estic molt cansat perquè em vaig alçar a les cinc del matí per anar a Elx, on vaig fer dos apunts d’un forn”.

Un d’aquests apunts és el de la col·lecció Bancaixa, en el que es presenta el forn de front, el mateix punt de vista que tindrà al panell. El segon dels apunts, en col·lecció particular, és una visió lateral del mateix forn, però cap dels dos arribarà a usar-los al quadre, ja que li construirien un forn a l’Hort del Carmen: “Avui han acabat un forn col·locat al lloc que el desitjava per al quadre, així que no tinc necessitat de tornar a Elx. L’amo del Carme és valencià, un home bo i complaent, ell ho va fer per evitar-me viatges a Elx”. Efectivament, Sorolla no tornaria a Elx, i encara que el forn representat no siga el mateix que va veure en aquella ciutat, els dos apunts que va realitzar allí segurament li van servir per a decidir quin punt de vista del forn volia que formara part del fons del panell.

Altres obres de la colecció

Retrato de Enriqueta García de Moscardó
Retrat d’Enriqueta García de Moscardó