Activitat

Suport a la investigació sobre la mort sobtada del IIS La Fe

Del 23/04/2021 al 31/12/2021

La Fundació Bancaixa participarà en el finançament del projecte ‘Mecanismes genotípics arritmogènics específics en la síndrome d’Andersen-Tawil’, la investigadora principal de la qual és la doctora Esther Zorio, responsable del Grup de Cardiopaties Familiars, Mort Sobtada i Mecanismes de Malaltia del IIS La Fe, mitjançant una aportació de 22.000 euros. Així es recull en el conveni signat entre totes dues entitats, que permetrà impulsar un dels projectes que desenvolupa el IIS La Fe per a avançar en el coneixement de les cardiopaties familiars, malalties rares, molt infreqüents, que poden ocasionar mort sobtada especialment en joves i que es poden transmetre a la descendència perquè són d’origen genètic.

La mort sobtada és una defunció ràpida, no esperat i que es produeix en menys d’una hora des de l’inici dels símptomes. La mort sobtada té un alt impacte social, econòmic i mediàtic. Quan afecta xiquets i joves sol deure’s a cardiopaties d’origen genètic (miocardiopaties, canalopaties i malalties genètiques de l’aorta), sent la immensa majoria malalties rares. Cada any moren en la Comunitat Valenciana 900 persones a causa de la mort sobtada, 9.000 a Espanya.

En xiquets i joves, la major part de les morts sobtades cardíaques es deuen a problemes genètics que afecten el múscul cardíac o que produeixen arrítmies letals sense afectar l’estructura del cor. El primer grup de malalties inclou la miocardiopatia hipertròfica, la miocardiopatia arritmogènica, la miocacardiopatia restrictiva i la miocardiopatia dilatada. El segon grup de malalties inclou la síndrome de QT largo, la síndrome de QT corto, la síndrome de Brugada i la taquicàrdia ventricular catecolaminèrgica polimòrfica.

El Grup de Cardiopaties Familiars, Mort Sobtada i Mecanismes de Malaltia del *IIS La Fe fa costat a la Unitat de Cardiopaties Familiars i Mort Sobtada de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe en un abordatge multidisciplinari per a l’estudi de les famílies afectades amb alguna cardiopatia d’origen genètic. Gràcies a aquesta col·laboració entre investigadors i cardiòlegs, la Unitat de Cardiopaties Familiars de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València ha estudiat i avaluat a més de 4.400 pacients de 900 famílies diferents, des dels seus inicis, en 2008. En aquests anys, la Unitat ha rebut reconeixements rellevants com el certificat d’excel·lent per la Societat Espanyola de Cardiologia, distinció que només han aconseguit set centres més en tota Espanya en la seua primera edició, el Premi *Best *in *Class en la categoria de Medicina Personalitzada 2013, el Diploma Menció honorífica en Investigació i Salut 2010, el Segon premi al millor article publicat en la Revista Espanyola de Cardiologia 2015 i el Premi del Grup de Treball de Cardiopaties Familiars de la Societat Espanyola de Cardiologia al millor article publicat en 2019.