Exposició

Del 07/03/2013 al 06/07/2013
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta, en col·laboració amb l’agència Magnum Photos, l’exposició Temptació – És. Marilyn, que es podrà visitar en el Centre Cultural Bancaixa de València fins al pròxim 6 de juliol. La mostra oferix l’oportunitat d’endinsar-se en el perfil professional i íntim de Marilyn Monroe, un de les icones més representatives del star system americà dels anys cinquanta i seixanta, i que encarna un dels prototips de bellesa més difosos del segle XX. Comisariada per Fernando Castro, crític d’art i professor d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat Autònoma de Madrid, l’exposició està integrada per una selecció de fotografies procedents dels fons de l’agència internacional Magnum Photos.

Temptació-és. Marilyn proposa a l’espectador la contemplació d’un ‘retrat múltiple’ de l’artista nord-americana a través de la mirada de set prestigiosos fotògrafs de Magnum Photos: Eve Arnold, Bruce Davidson, Elliott Erwitt, Philippe Halsman, Eric Hartmann, Bob Henriques i Inge Morath. Les fotografies, en color i en blanc i negre, mostren la Marilyn d’entre els anys 1954 i 1960, període en què va ser encimbellada com superstar. L’exposició permet contemplar imatges que porten des del cine a la intimitat de Marilyn amb escenes dels rodatges de pel·lícules com El príncipe y la corista, Vidas rebeldes o La tentación vive arriba film este últim de què s’inclou en l’exposició una instantània de la famosa escena de Marilyn vestida de blanc sobre una trapa del metro de Nova York. El recorregut mostra una Marilyn captada per l’objectiu fotogràfic en situacions molt diverses: la seua esquena nua en una cadira de formes corbes; els seus passos de ball en el camp mentres rodava Vidas Rebeldes</i>; botant amb gest innocent; entre llençols blancs en el llit; pentinant-se enfront de l’espill; o amb una rialla contagiosa, entre moltes altres escenes. Junt amb açò, l’exposició inclou la projecció d’una seqüència de la pel·lícula Los caballeros las prefieren rubias, en la que Marilyn Monroe apareix cantant el conegut tema Diamonds are girl’s best friend.

Les imatges permeten a més veure Marilyn junt amb altres personatges cèlebres de l’època, amb els que l’actriu va compartir experiències professionals o personals: els actors Laurence Olivier, Montgomery Clift i Clark Gable; el productor de cine Frank E. Taylor; el director John Huston; o l’escriptor i marit de Marilyn durant eixos anys, Arthur Miller. Junt amb les fotografies, el recorregut per la sala inclou una àmplia selecció de declaracions de l’actriu, extretes fonamentalment de My Story, les memòries que va realitzar en col·laboració amb el guionista nord-americà Ben Hecht. D’esta manera, s’oferix un contrapunt emocional a les imatges de la bellesa de Marilyn i s’introduïx a l’espectador en la faceta mfaceta més personal de l’actriu, que, durant tota la seua carrera, va lluitar per demostrar al gran públic la seua versatilitat i la seua vàlua professional, eclipsada per la seua imatge de mite eròtic projectada pels mitjans de comunicació i la indústria del cine del moment.

La vessant didàctica està també present en l’exposició amb la realització de tallers dirigits a públic infantil i familiar en què es realitzaran activitats vinculades al contingut de la mostra, així com comptacontes i visites guiades a l’exposició. Els tallers, que es posaran en marxa a partir del pròxim 16 de març, es realitzaran tots els dissabtes en horari de matí i de vesprada.

Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament de l’Obra Social, Fundació Bancaixa ha fixat una entrada solidària de dos euros, que permet l’accés a les sales d’exposicions del Centre Cultural Bancaixa, que actualment alberguen també l’exposició Picasso. Faune. Centaure. Minotaure. L’entrada forma part de la nova campanya Solidaris amb molt d’art, una iniciativa que permetrà destinar la recaptació obtinguda per les exposicions que se celebren en el Centre Cultural Bancaixa durant 2013 a recolzar els projectes socials de tres associacions sense ànim de lucre de la Comunitat Valenciana: Creu Roja, Cáritas i Arquebisbe Miguel Roca. Projecte Home. Els visitants, i també el públic general, podran a més participar en la distribució final dels fons aconseguits a través de l’entrada solidària per mitjà del seu vot en esta web.

Horari:

De 10 a 14 i de 17 a 21 hores

De dilluns a dissabte

Entrada solidària a benefici de la campanya Solidaris amb molt d’art.