Activitat

14a Setmana D-Capacitat

Del 22/11/2023 al 03/12/2023

Fundació Bancaixa, amb la col·laboració de CaixaBank, ofereix la catorzena edició de la Setmana D-Capacitat, una iniciativa de sensibilització social que es desenvolupa cada any al voltant del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat (3 de desembre) amb l’objectiu de conscienciar sobre la necessitat d’avançar en la integració d’aquest col·lectiu.

S’han programat diverses activitats centrades en l’experiència artística com a via per a la inclusió i dirigides tant a les persones amb qualsevol tipus de diversitat funcional com al públic general.

El 30 de novembre s’inaugurarà en la Fundació Bancaixa l’exposició Una lectura. Vint interpretacions, un projecte desenvolupat amb 20 centres de persones amb diversitat funcional de la ciutat de València que han treballat sobre l’obra Cabeza V, de Manolo Valdés. Els participants de les diferents entitats han creat les seues pròpies versions d’aquesta peça utilitzant com a base el poliestiré i, a més, han aprofundit en l’origen de l’obra, que Valdés va concebre com una lectura del retrat que Matisse va fer en 1936 de Dorothy Paley, coneguda editora de moda retratada pel pintor francés en moltes ocasions.

Han participat en aquesta mostra els centres CO La Torre, COM Gravador Plans, Fundació Espurna, Escoles Professionals San José, CO El nou Renàixer, Mon Gran, Cuidiscap, Associació Mou-Et, IES Orriols, Residència Les Sorts, Koynos, Fundació Asindown, CO Tola, CO Praga, AFAV, COM Isabel de Villena, CO Luz Verde, CO Mare de Déu del Castell, Centre del Dia El Cabanyal-Creu Roja, i la Fundació Stella Maris.

Al costat de l’exposició es realitzaran durant aquesta setmana diàlegs de temàtica artística entre persones del col·lectiu de salut mental de CRIS Sant Pau, CRIS Velluters i Mentalia Port i l’artista valencià Xisco Mensua. Les persones de les entitats socials treballaran prèviament en els seus centres una obra inspirada en la peça de l’artista Vulnerables, de 2021 composta per 8 collages: Rève, Mort, Peur, L’âme, Folie, Suïcide, Tristesse, Maladie (Somni, Mort, Por, Ànima, Bogeria, Suïcidi, Tristesa, Malaltia). En elles s’al·ludeix a diferents estats de la persona utilitzant elements evocadors.

En les trobades amb l’artista, els diferents grups compartiran les seues versions d’aquesta creació i entaularan un diàleg en el qual es reflexionarà sobre vulnerabilitat, emoció, creació i expressió artística.

A més, es realitza durant estos dies el Taller sense barreres, una activitat didàctica entorn de l’exposició Antonio Saura. Essencial, que obri les seues portes a la col·laboració entre escolars de primària del Centre Sagrat Cor Carmelites i persones amb diversitat funcional i malaltia mental.

Fotos