Activitat

Susan Orlean i Marta Robles parlaran de ‘La maledicció de la ignorància’ en XATS a la Fundació

27 Març 2019
Centre
Centre Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23, València

La segona sessió de la temporada de XATS a la Fundació, organitzada pels fundadorsdel festival VLC NEGRA i la Fundació Bancaixa, se celebrarà el 27 de març i acostarà al públic valencià a l’escriptora i periodista estatunidenc Susan Orlean (Cleveland, 1955), que va aconseguir la fama en 1998 amb l’obra El lladre d’orquídies, publicat a Espanya en 2001 per Anagrama i portada al cinema en 2002 sota el títol Adaptation. Treballa per a la revista The New Yorker des de 1982 i ha publicat articles en Vogue, Rolling Stone, Esquire i Outside. És doctora honoraria de la Universitat de Michigan des de 2012 i va obtindre una beca Guggenheim en 2014. La seua última novel·la, que acaba de ser publicada al nostre país, és La Biblioteca en flames (Temes de hui, 2019), que narra un succés extraordinari però real: en 1986 va tindre lloc el major incendi d’un edifici públic de la història d’Estats units. Un succés que va passar desapercebut perquè va coincidir amb la catàstrofe nuclear de Txernòbil.

Li donarà la rèplica la periodista espanyola Marta Robles (Madrid, 1963), amb una extensa carrera a la seua esquena, que es va iniciar en 1987: ha treballat en ràdio, premsa escrita i televisió, tant en programes d’entreteniment com en serveis informatius. Ha passat per la Cadena Ser, Onda Cero i Punt Radio, Antena 3, Telecinco i Telemadrid i ha col·laborat a Man, Woman, Panorama, Elle o La Vanguardia.

És cofundadora de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències de la Televisió, i ha rebut diversos premis a la comunicació, com el TP d’Or en 1995 i l’Antena d’Or en el 2000. Des de 1991 ha publicat catorze llibres entre ficció i no ficció. Ha sigut finalista del Premi Silverio Cañada de la Setmana Negra de Gijón per A menys de cinc centímetres (Espasa, 2017). La mala sort (Espasa, 2018) és la seua última novel·la.

La maledicció de la ignorància

Si en XATS #01 es parlava de l’absència de debò a través del tema ‘Sobreviure a
la posveritat’, en el XATS #02 volem denunciar l’absència de coneixement i les conseqüències que això implica. I per a això aprofitarem la temàtica de l’última novel·la de Susan Orlean: l’incendi de la biblioteca de Los Angeles, que va calcinar mig milió de llibres i va afectar set-cents mil més.

‘La maledicció de la ignorància’ es formula com una pregunta: La cultura ens fa millors? Per a què serveixen els llibres? Som millors per llegir-los? I si és així, quants més llegim millors som? No existeix una resposta clara, però sembla que aquells que menyspreen les humanitats estan condemnats a repetir certs errors.

Sempre s’ha dit que la cultura és una trinxera en la qual molts estem parapetats contra la barbàrie. L’ésser humà és capaç del pitjor: de matar i de perpetuar el mal en el nostre planeta, però també ha sigut capaç de crear lleis justes, d’inventar històries que ens fan millors i d’arxivar el saber que ha acumulat des del principi dels temps.

Però la cultura, o això sentim, està permanentment amenaçada: bé pels fanàtics,
pels poderosos, pels quals busquen com a únic objectiu el seu propi profit. Vivim un temps en el qual la sobreabundància d’informació no garanteix, ni molt menys, el coneixement. Perquè molts d’aqueixos missatges van dirigits, precisament, a fomentar la ignorància d’una població que en moltes ocasions no és capaç de destriar la veritat de la falsedat.

La trobada tindrà lloc dimecres que ve 27 de març, a les 19:30h, en Fundació Bancaixa (Plaça Tetuan, 23). L’accés és lliure, limitat a l’aforament. Tota la informació es pot consultar en la web de http://xats-valencia.com/