Bancaixa i CIBERER capten jóvens llicenciats per a la investigació en malalties rares amb la concessió de les Beques Llançadora

La Fundació Bancaixa i CIBERER han concedit les Beques Llançadora Bancaixa-CIBERER 2011, gràcies a les quals s’incorporaran al CIBERER 10 jóvens llicenciats en qualitat d’investigadors en formació. El principal criteri de selecció ha sigut l’excel·lència acadèmica dels candidats.

Els beneficiaris desenvoluparan la seua tasca en projectes d’investigació sobre diverses malalties rares que provoquen malformacions congènites, trastorns metabòlics, discapacitat intel·lectual o trastorns neurosensorials. L’objectiu d’aquests projectes és conéixer millor les causes i naturalesa de les malalties rares esmentades i desenvolupar noves eines diagnòstiques i terapèutiques. Aquests jóvens investigadors desenvoluparan el seu treball en grups CIBERER situats en centres d’investigació líders de Barcelona, Madrid, Màlaga i València.

Aquestes Beques Llançadora serveixen com a incentiu per a captar els millors estudiants, amb la garantia d’una compensació econòmica per a la seua activitat des del mateix moment de la seua incorporació al grup d’investigació.

La Fundació Bancaixa destina 60.000 euros al finançament d’aquestes beques dins del seu programa de suport als jóvens investigadors, creat el 2006 i que, amb una dotació de 4,32 milions d’euros, ha permés l’accés de més de 260 jóvens a contractes d’investigació.

El programa de beques funciona des del 2007 i la seua cinquena convocatòria s’ha fet al maig del 2011. La permanència d’un alt percentatge de becats en els grups d’investigació després de finalitzar la beca llançadora (pròxim al 90% en les convocatòries 2007 a 2009) constata que aquest programa està complint amb el seu objectiu.

La sol·licitud de beca ve avalada pel grup d’investigació en el qual s’integra el beneficiari. Els grups CIBERER són objecte d’avaluació contínua per a garantir la seua excel·lència i compromís amb la investigació en malalties rares. El treball del beneficiari es desenvolupa dins d’un projecte d’investigació col·laboratiu i acreditat pel seu finançament en una convocatòria competitiva.

Sobre el CIBERER i la investigació en malalties rares

El CIBERER, iniciativa del Ministeri de Ciència i Innovació a través de l’Instituto de Salud Carlos III, coordina la investigació d’excel·lència sobre malalties rares que es desenvolupa al nostre país. Està constituït per 60 grups d’investigació que pertanyen a 30 institucions consorciades de primer ordre i agrupa 700 investigadors.

Aquests investigadors treballen en l’estudi de les causes i mecanismes de les malalties rares amb l’objectiu de traslladar els avanços en la investigació a l’atenció primària del pacient en el menor període de temps que siga possible.

Les malalties rares són les patologies que tenen una prevalença menor de 5 casos per cada 10.000 habitants, i solen comportar una esperança de vida curta o invalidesa crònica. Hi ha entre 5.000 i 8.000 malalties rares, que en el seu conjunt afecten uns tres milions de persones a Espanya. Constitueixen així un problema sociosanitari de primer ordre.

La investigació en malalties rares té una gran importància. La complexitat d’aquestes patologies i el desconeixement que es té de moltes d’aquestes fan necessari un gran esforç investigador. La importància de les Beques Llançadora consisteix a oferir una plataforma perquè les noves vocacions científiques opten per aquest camp de treball ja que no sempre és fàcil cridar l’atenció dels qui s’han acabat de llicenciar sobre la investigació en aquest tipus de patologies.