Bancaixa i el CCCB presenten a València l’exposició Per laberints

Bancaixa presenta a València l’exposició Per laberints, coproduïda amb el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). La mostra, amb guió de Ramon Espelt, comissariada i dissenyada per Oscar Tusquets i amb l’assessorament de Jorge Wagensberg, fa un repàs del concepte i la representació del laberint al llarg de la història –fent una clara distinció entre laberints de recorregut únic, unicursals (Labyrinths), i de recorregut múltiple, multicursals (Mazes)?, i reflexiona sobre la vigència d’aquest element i sobre les diferents pràctiques i usos més actuals. Aquesta recreació i reflexió artística sobre el laberint es fa a través d’un muntatge especialment interactiu i en el qual estan presents 21 artistes i intel·lectuals com Jorge Luis Borges, Friedrich Dürrenmatt, Umberto Eco, Robert Morris, Lika Mutal, Terry Fox o Martha Graham. La mostra romandrà al Centre Cultural Bancaixa de València entre el 3 de febrer i el 29 de maig del 2011, després del seu pas per la seu del CCCB a Barcelona.

L’exposició, que ocupa tot l’espai expositiu del Centre Cultural Bancaixa de València (Sala Sorolla i Sala Picasso), planteja espais molt diferenciats que s’il·lustren amb obres de diferents procedències i formats, autors i èpoques, com ara peces arqueològiques, gravats, fotografies, plànols, projeccions o maquetes, a més de peces –audiovisuals, animacions, interactius– creades expressament per a la mostra.

En ocasió de la coproducció de Per laberints, s’ha editat un catàleg, que inclou textos d’Umberto Eco, Ramon Espelt, Oscar Tusquets i Jorge Wagensberg, juntament amb una antologia de citacions literàries de Núria Aidelman i Laia Colell (A Bao A Qu), i una selecció de les obres presentades en l’exposició, que convida a fer una passejada pels laberints de recorregut únic i múltiple.

La mostra és fruit de la col·laboració iniciada per Bancaixa amb el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona el 2004 i que, des d’aleshores, ha permés cooperar en el desenvolupament de quasi una desena d’exposicions amb títols com El salvatge europeu, Occident vist des d’Orient, o A la ciutat xinesa.

El vessant didàctic i social està també present en l’exposició amb la programació de tallers didàctics. Juntament amb la presentació de Per laberints al Centre Cultural Bancaixa de València, s’ha programat un taller d’art per a persones majors de 55 anys, que gira sobre aquesta mostra, i que permet potenciar la seua memòria i orientació. El taller acosta la imatge del laberint als majors, recreada a partir d’elements vegetals per a crear la il·lusió d’una arquitectura viva. Els assistents manegen tècniques com el dibuix i la creació de maquetes, i creen els seus propis laberints amb molsa com a element decoratiu. El taller, de caràcter gratuït, es desenvolupa des del 4 de febrer fins al 30 de juny del 2011. Les persones interessades poden informar-se i reservar assistència en el telèfon 963 813 993.

A més, s’ha programat un taller didàctic per a escolars i jóvens (de 3 a 18 anys), que constituirà un estímul a la participació, i obrirà portes a la reflexió i a la vivència artística entre els més jóvens. Aquest taller s’ofereix de dilluns a divendres, en horari de matí, durant la vigència de l’exposició. Les reserves d’assistència es poden fer en el correu electrònic: porlaberintos@fundacionbancaja.es

L’exposició, d’entrada gratuïta, es pot visitar tots els dies (inclosos diumenges i festius) de 9 a 21 hores ininterrompudament. Més informació en la web www.fundacionbancaja.es