Bancaixa i la Hispanic Society firmen un conveni de col•laboració cultural per un període de cinc anys

El president de Bancaixa, José Luis Olivas, i el director de la Hispanic Society of America (HSA), Mitchell Codding, han firmat hui a Nova York un conveni general de col·laboració, que dóna continuïtat a la cooperació cultural iniciada per ambdues institucions el 2005. Fruit d’esta col·laboració, Bancaixa passa a donar nom a la sala de la Hispanic Society of America, que acull de nou la sèrie monumental Visió d’Espanya, de Sorolla, després de la seua tornada a la seu de la institució cultural a Nova York després de la reeixida exposició per Espanya durant més de dos anys i amb més de dos milions de visitants. Bancaja Gallery quedarà de nou oberta al públic a partir del 8 de maig.

La reobertura de la fins ara Sorolla Gallery com a Bancaja Gallery es produeix després del procés de restauració de la sala, que permet gaudir dels 14 panells regionals de Sorolla en tota la plenitud i que s’ha realitzat amb el mecenatge de l’Obra Social de Bancaixa.

El nou acord de mecenatge converteix Bancaixa, a més, en el cooperador exclusiu de la Hispanic en l’activitat de promoció i difusió de la seua col·lecció a Espanya durant els pròxims cinc anys.

En concret, la col·laboració permetrà que Bancaixa expose obres mestres de les col·leccions d’art espanyol de la institució americana amb el compromís mutu de realitzar un mínim de tres exposicions al llarg de la vigència d’este acord de mecenatge, fins a desembre de l’any 2014.

Bancaixa i la Hispanic han definit la temàtica general d’estes tres exposicions, basades en els fons de l’extensa i valuosa col·lecció de la Hispanic, integrada per més de 800 pintures i 6.000 dibuixos i aquarel·les, quasi 1.000 escultures i peces arqueològiques i també objectes decoratius, gravats i llibres de gran valor històric i cultural.

La primera de les tres exposicions se centrarà en la col·lecció fotogràfica de la institució cultural americana, amb una àmplia selecció d’uns fons que compten amb més de 175.000 documents gràfics que reflecteixen escenes de l’Espanya de finals del segle xix i principis del xx, i molts dels quals van servir també d’inspiració a Joaquim Sorolla en la realització dels panells regionals de Visió d’Espanya.

La segona de les exposicions oferirà un recorregut per la pintura espanyola de canvi dels segles xix i xx, que inclou pintors emmarcats en esta època d’inicis de la modernitat amb obres d’artistes tan rellevants com Ignacio Zuloaga, Anglada Camarasa, Santiago Rusiñol, Joaquín Mir, Juan Antonio Benlliure, Isidre Nonell i Ramón Casas. La mostra acostarà al públic art espanyol d’entre 1850 i 1920, atresorat per la Hispanic.

Així mateix, la col·laboració entre Bancaixa i la Hispanic permetrà celebrar a Espanya una mostra sobre grans mestres de l’art espanyol, en la qual el protagonisme el tindran les obres que la institució americana posseeix dels més cèlebres pintors espanyols al llarg de la història. La col·lecció de la Hispanic inclou obres d’artistes com Velázquez, Goya, Zurbarán, Murillo, El Greco, Ribera, Alonso Cano o Luis de Morales.

La col·lecció fotogràfica, el 2011

Després de la tornada de les obres de Sorolla a Nova York, Bancaixa acostarà de nou la col·lecció de la Hispanic al públic espanyol amb la celebració a l’estiu de 2011 d’una primera exposició centrada en els fons fotogràfics de la institució, integrats per més de 175.000 fotografies. L’exposició mostrarà una selecció aproximada de 300 fotografies amb escenes de l’Espanya d’entre 1890 i 1920, firmades per alguns dels fotògrafs de major prestigi en aquella època.

La col·lecció fotogràfica de la Hispanic reflecteix els objectius d’Archer Milton Huntington, que havia fundat la institució el 1904 com a biblioteca i museu dedicats a la cultura hispànica en el seu sentit més ampli. L’origen de la col·lecció fotogràfica de la Hispanic és molt divers. Algunes imatges són adquisicions directes de Huntington, que posteriorment va entregar a la institució. Entre estes, destaca el conjunt de fotografies del francés Jean Laurent, un dels més importants fotògrafs que van treballar a Espanya en el segle xix, i les que va rebre com a obsequi del fotògraf Arnold Genthe i del seu bon amic el Marqués de Vega-Inclán. L’aristòcrata va donar a Huntington en 1933 més de 16.000 fotografies amb obra de fotògrafs cèlebres com el mateix Laurent i el granadí Rafael Garzón.

Les adquisicions de la Hispanic es van realitzar també per mitjà d’agències i distribuïdors de fotografies. De Publisher Photo Services es van comprar treballs de E. M. Newman, i de la mà d’un distribuïdor alemany s’hi va incorporar fotografies de Kurt Hielscher, realitzades entre 1914 i 1919 mentre va quedar retingut a Espanya durant la Primera Guerra Mundial. Huntington també va patrocinar expedicions fotogràfiques i al capdavant d’estes van estar fotògrafs com Arthur Byne i Ruth Matilda Anderson.

Col·laboració Bancaixa-Hispanic

La col·laboració entre Bancaixa i la Hispanic es va iniciar amb la firma d’un primer conveni al juny del 2005. Este acord va permetre que Bancaixa exposara en 2007, per primera vegada a Espanya, el conjunt dels 14 panells de Visió d’Espanya, de Joaquim Sorolla, propietat de la Hispanic Society of America. Estes obres, després de la seua restauració gràcies al mecenatge de Bancaixa, van protagonitzar l’exposició amb la qual l’Entitat va inaugurar el seu remodelat i ampliat Centre Cultural de València, amb la posterior itinerància dels panells per Espanya fins superar els dos milions de visitants.

Esta xifra s’ha aconseguit després del recorregut que va arrancar a València al novembre del 2007 i les seues 452.826 visites. Bancaixa va itinerar posteriorment esta mateixa exposició a Sevilla (Museu de Belles Arts de Sevilla, 132.292 visitants), Màlaga (Centre d’Art Contemporani de Màlaga, 161.220 visitants), Bilbao (Museu de Belles Arts de Bilbao, 154.009 visitants) i Barcelona (Museu Nacional d’Art de Catalunya, 252.376 visitants).

A esta itinerància va succeir l’exposició antològica dedicada a Joaquim Sorolla pel Museu del Prado, patrocinada per Bancaixa, que va reunir el passat estiu 102 obres de l’artista valencià procedents de col·leccions i museus de tot el món. L’antològica, amb quasi 460.000 visitants, es va convertir en l’exposició més visitada de la pinacoteca nacional en l’última dècada. Abans del seu tornada a Nova York, els monumentals murals de Sorolla es van exposar de nou al Centre Cultural Bancaixa de València, i van rebre 422.794 visitants.

Sobre Bancaixa

Bancaixa és la tercera caixa d’estalvis i el sisé grup financer espanyol amb uns actius de 111.459 milions d’euros al tancament de 2009. El Grup Bancaixa compta amb més de 3,5 milions de clients a qui presta servicis financers mitjançant una xarxa de 1.578 sucursals i una plantilla de 8.148 empleats. L’Entitat destina en 2010 el 38,7% del seu benefici a l’Obra Social per mitjà de la qual desenvolupa accions per a la millora de la societat als camps de la Cultura, els Joves i el Desenvolupament Social.