Bancaixa i la Universitat Autònoma de Barcelona presenten la IV edició de l’expedició Tahina Can-Bancaixa

Bancaixa i la Universitat Autònoma de Barcelona presenten la quarta edició de l’expedició Tahina-Can Bancaixa, la destinació de la qual és Cuba.

L’expedició Tahina-Can Bancaixa és una iniciativa del Gabinet de Comunicació i Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona que consisteix en la realització d’un viatge per un país iberoamericà. Un periple en el qual poden participar estudiants de totes les universitats espanyoles i l’objectiu va molt més enllà del mer recorregut turístic, tenint en compte que la seua missió és la de fomentar el coneixement en profunditat de la societat, cultura i, a més, el funcionament dels mitjans de comunicació del país de destinació.

Per a això, al llarg de l’itinerari previst, els joves viatgers assisteixen al desenvolupament de tot un programa acadèmic dissenyat per l’organització en conjunció amb professionals de mitjans de comunicació i docents universitaris del lloc visitat, i, alhora que el duen a terme, exerceixen de periodistes.

El dit recorregut formatiu consisteix en conferències, xarrades, trobades i intercanvis entre els que s’inclouen, també, visites a projectes de cooperació. El programa és convalidable per cinc crèdits de lliure configuració i està clarament enfocat a l’exercici del periodisme. Per això, totes les activitats s’enquadren dins de grups de treball prèviament establerts i estructurats a Espanya (premsa on line, televisió, ràdio i fotografia), els quals abans de partir ja tenen clares les tasques a realitzar com també les responsabilitats internes de cada membre.

A més cada participant ha d’elaborar un quadern de bitàcola amb tot allò que ha succeït al llarg de la seua aventura particular. Activitats, en definitiva, destinades a afavorir un acostament global a la realitat específica de la societat de destinació.

Amb una duració prevista d’11 dies, el viatge per l’illa caribenya es realitzarà durant la primera quinzena de setembre.

Al llarg d’eixos dies, els expedicionaris s’introduiran en la història de l’illa, s’aproximaran a les seues llegendes, escoltaran i identificaran els seus ritmes i músiques, en disfrutaran de la literatura, assistiran a representacions folklòriques, coneixeran l’artesania, i la vida de les seues comunitats llauradores. El viatge també preveu la visita a escoles, plantes sucreres i cafetars, incloent-hi l’obligat pas per l’Escola de Cine i Televisió de San Antonio de los Baños, i també per distints mitjans de comunicació de l’illa.

En total està previst que es desplacen al voltant de 60 estudiants d’universitats espanyoles procedents de qualsevol tipus de titulacions.

Com en les edicions anteriors, cada un dels participants estarà adscrit a un grup de treball que desenvoluparà les seues tasques paral·lelament a l’evolució de l’expedició.

El formulari d’inscripció es pot trobar en la pàgina web: www. tahina-can.org, havent d’enviar-lo a les adreces següents: coordinacio.elearning@uab.es i g. comunicacio.educacio@uab.es

Després de ser rebuts per l’Ambaixada Espanyola, els estudiants expedicionaris iniciaran paral·lelament al viatge, un programa d’estudis el començament del qual tindrà lloc a la Universitat de L’Havana, on els participants assistiran a tallers i xarrades.

En seran molts els aspectes en els quals es remarcarà al llarg de l’itinerari previst.

D’una banda, es realitzarà un recorregut per la història de l’illa. Així, es realitzarà un repàs per tota la revolució cubana, pels seus orígens, context sociopolític, conseqüències i estat actual d’esta dins de la comunitat internacional, sense oblidar la mítica figura d’Ernesto Che Guevara de qui podran descobrir-se aspectes potser desconeguts per a molts dels participants.

D’altra banda, la varietat cultural de l’illa i la riquesa de la seua música, en fan indispensable l’aproximació per mitjà de l’estudi dels seus ritmes, instruments, influència en el Carib i coneixement personal d’alguns dels seus músics amb els quals es mantindran contactes directes.

A més, en sincronia amb les expedicions anteriors i atés que una de les principals activitats de Tahina-Can Bancaixa està enfocada a la producció periodística, es duran a terme entrevistes amb professionals dels mitjans de comunicació de l’illa que permetran conèixer el funcionament d’estos.

Les dues últimes àrees temàtiques previstes per a la incursió en l’illa caribenya comprendran aspectes relacionats amb l’economia, es visitaran sucreres, cafetars, i comunitats llauradores i aspectes relacionats amb la naturalesa els quals inclouen, amb un desplaçament per la selva, un repàs de la flora i fauna autòctones.

Una varietat temàtica que contribuirà no únicament a augmentar el nivell de coneixement de tots els viatgers respecte de l’illa caribenya, sinó que permetrà una visió molt més àmplia, global i profunda de la realitat social en la qual viuen tots els seus habitants.