Bancaixa presenta a Torrent els cent gravats de la Suite Vollard de Pablo Picasso

Bancaixa presenta a Torrent una de les obres mestres en el context de tota la producció artística de Picasso al llarg de la seua vida, no solament de la seua obra gravada. L’exposició Picasso. Suite Vollard. Col·lecció Bancaixa, organitzada per Bancaixa en col·laboració amb l’Ajuntament de Torrent, estarà oberta a l’Espai Metropolità d’Art de Torrent (Emat) des del 30 de setembre fins al 28 de novembre. Aquesta mostra acosta al públic els gravats que integren la Suite Vollard, considerada una de les sèries gràfiques més importants de la història de l’art, només comparable en qualitat i extensió als gravats fets anteriorment per Goya o Rembrandt.

Comissariada per Juan Carrete, l’exposició mostra els cent gravats que formen la Suite Vollard, nom que rep d’un dels marxants més actius i importants en la difusió en els mercats internacionals de l’obra de l’artista espanyol: Ambroise Vollard. Aquesta sèrie va ser la primera col·lecció d’obra gràfica de Picasso adquirida per Bancaixa l’any 1994 a la galeria Louise Leiris. La continuïtat, a partir d’aquest moment, en les adquisicions d’altres sèries del pintor ha convertit Bancaixa en l’entitat privada que posseeix, en l’àmbit internacional, més obra gràfica d’aquest artista espanyol amb més de 1.400 obres i més de 100 llibres il·lustrats. La sèrie Suite Vollard de la Col·lecció Bancaixa és, a més, una de les poques col·leccions completes de gravats que hi ha del genial artista.

Els coures de la Suite Vollard van ser gravats per Picasso entre els anys 1930 i 1937 amb l’impuls del marxant Ambroise Vollard, per a qui va gravar aquests coures. En la sèrie es troben reflectits els temes centrals de tota l’obra de Picasso. No obstant això, quatre eixos destaquen en el conjunt de la Suite Vollard: El taller de l’escultor, El minotaure, Rembrandt i La batalla de l’amor. Alguns dels temes tenen el seu origen remot en un relat breu d’Honoré de Balzac, titulat Le Chef-d’oeuvre inconnu (L’obra mestra desconeguda, 1831), la lectura del qual va impressionar profundament Picasso. En aquest relat es narra l’esforç d’un pintor per atrapar la vida mateixa a través de la bellesa femenina i planteja d’una manera premonitòria els orígens de l’art modern, del qual Picasso serà un dels principals forjadors.

Picasso va practicar en la Suite Vollard quasi totes les tècniques de gravat, i les més habituals són l’aiguafort i la punta seca, tot i que també va recórrer al burí. No obstant això, de la tècnica de la qual va traure més profit va ser de l’aiguatinta al sucre, que va utilitzar en els últims gravats de la sèrie.

L’exposició, d’entrada gratuïta, estarà oberta al públic a l’Emat (avinguda al Vedat 103, 4a planta, Torrent) en horari de dimarts a dissabte, de 10 a 14 hores i de 16.30 a 20.30 hores, i els diumenges de 10 a 14 hores.