Bancaixa presenta el concert el cant de la terra, basat en l’obra de mahler

Bancaixa, a través de la seua Obra Social, i amb motiu del Dia Universal de l’Estalvi, presenta el concert basat en l’obra Das Lied von der Erde (“El cant de la terra”), de Gustav Mahler.

Per iniciativa de la Comissió d’Obra Social de les Caixes, 15 caixes d’estalvi espanyoles celebren el dia de l’estalvi i commemoren l’Any Internacional del Planeta Terra, decretat per l’ONU per a 2008 amb la interpretació de l’obra del compositor alemany. La peça té una clara inspiració en els valors del respecte per la naturalesa. De fet, l’obra del músic bohemi-austríac es considera una de les primeres composicions de caràcter ecologista.

La iniciativa de la Comissió d’Obra Social, que reuneix representants de totes les federacions de caixes d’estalvis, es posa en marxa per primera vegada aquest 31 d’octubre, encara que amb la pretensió d’avançar en anys pròxims cap a una programació més extensa, a l’estil de les jornades temàtiques o les nits blanques, i sempre orientada cap a alguna de les grans qüestions que s’aborden des de la faceta social de les caixes.

Amb la interpretació d’El cant de la terra (1908), una peça dividida en sis parts i amb textos basats en una antologia de poemes xinesos, Mahler transmet una gran emoció a través de la síntesi del llenguatge simfònic amb el del lied alemany.

L’obra, de la qual se celebra ara el centenari de la composició, està construïda sobre una infinita malenconia. Malher la va compondre en un període de depressió i esgotament provocats per la mort de la seua filla i el descobriment d’una malaltia congènita al cor que el van privar de realitzar algunes de les activitats que més l’entretenien. En el treball troba la serenitat i el consol personal. En aquesta obra, el mestre reflexiona sobre l’amor, la bellesa, l’efímera joventut, la naturalesa, la vida i la mort.

La interpretació es realitzará a la sala d’actes del Centre Cultural Bancaixa (entrada pel carrer del Mar) i anirà a càrrec del baríton Manuel Cid, del tenor Orlando Niz i de José Ramón Martín al piano.

Bancaixa participa en la promoció de la música a través de concerts en tot el territori espanyol. A més, l’entitat financera col·labora estretament amb diverses institucions musicals d’Espanya. En aquest sentit, l’entitat manté un programa de mecenatge amb el Gran Teatre del Liceu i patrocina els concerts de tota la temporada. Igualment, manté una intensa col·laboració amb el Teatro Lírico de Madrid des de 2004 i sufraga la temporada musical 2008 del Palau de la Música de València.

Bancaixa patrocina també la temporada musical de l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, i és membre d’honor del Palau de la Música Catalana. A més, és mecenes del Palau de les Arts Reina Sofia, entitat amb la qual col·labora amb un milió d’euros.

A més d’aquest suport a la música clàssica, Bancaixa ha patrocinat també diversos concerts dirigits, fonamentalment, a un perfil jove. Així, Bancaixa ha col·laborat en els concerts “Veranos de la Villa” de Madrid, on van actuar artistes pop, flamenc, melòdics…, i amb el Festival Flamenco Patós, dedicat, com indica el seu nom, al món flamenc.

Bancaixa també s’aboca en la música més valenciana. Al llarg de la temporada patrocinem diferents concerts de l’Orfeó Valencià Navarro Reverter. Són especialment coneguts els “Retaules de Nadal” i la “Ronda a la Verge”. La col·laboració de l’entitat amb les bandes de música també és intensa. Bancaixa dóna suport a les més de 500 bandes de música de la Comunitat Valenciana a través d’un conveni anual i està present en el Festival Internacional de Bandes.

El 2008, Bancaixa destinarà més de 3 milions d’euros a la difusió de la música en tot el territori espanyol, i això implica un augment respecte de la quantitat que s’hi va dedicar l’any passat. Per a Bancaixa, apostar per la música és apostar per la cultura, una de les banderes de la seua Obra Social.