Bancaixa presenta l’exposició “Vísteme. De la alta costura al arte” en el Far de Castro Urdiales

El Far de Castro Urdiales acollirà des del 29 de juliol i fins al 31 d’agost l’exposició ‘ Vísteme. De la Alta Costura al Arte’, organitzada per la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Bancaixa i l’Ajuntament de Castro Urdiales, i que ha estat concebuda com un recorregut per les tendències de la moda en els últims 130 anys.

La mostra va més enllà de presentar al visitant un itinerari cronològic dels diferents estils que han imperat des de 1870 fins a l’actualitat en la denominada “gamma alta” de la moda, i ofereix els vestits agrupats per criteris estètics.

Més de mig centenar de vestits d’Alta Costura de dissenyadors del “més alt” prestigi nacional i internacional com Cristóbal Balenciaga, Elio Berhanyer, Paco Rabanne, Chanel o Dior formen part d’esta proposta amb la qual es reobrirà al públic el Far de Castro Urdiales després de la recent rehabilitació, segons explica la comissària de l’exposició, Lola Rama.

La mostra, inclosa en el programa d’activitats culturals de la UIMP, s’emmarca dins del Taller ‘El creador de moda y su universo creativo’, que els dissenyadors Antonio Pernas, Lola Rama i Gert Motmans imparteixen esta mateixa setmana al Palau de la Magdalena, coorganitzat per la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (SECC), adscrita al Ministeri de Cultura.

Charles Frederick Worth, creador del concepte de dissenyador i considerat com el primer modista del s. xix, està present en la mostra amb dos models, de 1870 i 1885, que encarnen el prototip de “gran dama” de l’època i que tenen el seu màxim exponent en l’Emperadriu Eugenia, la Gran Duquessa María de Rússia o l’Emperadriu Elizabeth d’Àustria.

Entre les firmes del passat que “van marcar època” destaca Paquin, de qui va ser una de les seues clientes Anita Delgado, la ballarina espanyola que es va casar amb l’últim Maharajà de Kapurthala, i exhibeix en l’exposició una túnica blava de vellut chiffon i adorns d’ estrass de 1910.

Cristóbal Balenciaga, la gran figura de l’alta costura espanyola i internacional, està representat per una sèrie de sis models, que van des de la seua primera època fins als anys 60 que va tancar la seua firma per considerar que “no estava fet” per al pret-à-porter que estava “imposant-se”.

També la presència de dissenyadors internacionals, principalment francesos, és abundant en este projecte. Així, la sobrietat de l’estil Chanel, representant de la revolució femenina, el chic de Christian Dior o l’elegància intemporal de Jacques Fath contrasten amb el minimalisme de Giorgio Armani o l’estil arquitectònic de Gian Franco Ferré.

El projecte ‘ Vísteme. De la Alta Costura al Arte’ incideix en el treball artesanal que implica la realització de moltes d’estes peces, tant les aparentment més senzilles, com les creacions més espectaculars en lluentons i cristall. A més, realça l’ús del color negre, que va passar de ser utilitzat quasi exclusivament per a vestits de dol a ser considerat un “bàsic” de la moda amb l’arribada del s. xx.

En definitiva, esta proposta vol il·lustrar el canvi registrat per les dones en els últims 130 anys, en passar de ser grans dames encotillades, que necessitaven l’ajuda d’una donzella per a vestir-se, a la dona que ha de tindre el millor aspecte possible amb un simple canvi de complements.

El disseny de l’exposició itinerant, –que es va mostrar l’estiu passat en el Palacete del Embarcadero de Santander– podrà ser visitada de dilluns a diumenge, pels matins, de 10:00 a 14:00 hores, i a les vesprades, de 18:00 a 21:00 hores, i contempla la participació de la pintora Elena González, les obres de la qual estan “estretament relacionades” amb el món de la moda, ja que constitueixen retrats “màgics” de personatges familiars vestits d’acord amb l’època que han viscut.