Bancaixa presenta un recorregut per models d’innovació empresarial en l’exposició València: Disseny i Innovació

Empresa, disseny i innovació s’uneixen este estiu en el Centre Cultural Bancaixa de València amb una proposta que ofereix al públic la línia de vida d’empreses de referència en el seu sector, amb la mostra de les principals fites aconseguides de la mà de la seua actitud innovadora. València: Disseny i Innovació, organitzada per la Fundació Bancaixa amb la col·laboració del Grup d’Investigació i Gestió del Disseny (IGD) de la Universitat Politècnica de València, romandrà oberta al públic des del 27 de juliol fins al 26 de setembre.

L’exposició, comissariada per Gabriel Songel, mostra al visitant els diferents valors d’innovació, per mitjà del disseny, que han acompanyat 17 empreses de referència en el seu sector. Alvento/Zed, Antares, Banak, Bancaixa, Boreal, DAS, Emuca, Etra, Fermax, Gamesa, Gandía Blasco, Logopost, Mercadona, Micuna, Porcelanosa, Punt Mobles i Siliken, són les protagonistes d’esta mostra que permet recórrer, per mitjà de l’eix del temps, diversos models empresarials en l’aplicació de l’estratègia innovadora i del disseny.

El període representat en la història d’estes empreses comprén des de finals del segle xix fins a l’actualitat, amb companyies creades majoritàriament

en la dècada dels 70; altres, a mitjan dels anys 40, i la més jove, amb deu anys de vida. A la selecció estan presents empreses de diferents sectors de servicis i industrials, tradicionals i emergents, que són representatives d’algun o alguns dels nivells d’innovació amb el disseny de la marca, dels productes, la presència en botigues o als mitjans de comunicació.

València: Disseny i Innovació presenta a la societat una visió àmplia dels camps d’actuació del disseny i una concepció transversal de la innovació en les estructures empresarials. L’aplicació del mètode del cas ha sigut l’eix organitzador per a visualitzar eixes fites en l’evolució de les diferents empreses.

Els valors de la innovació

El recorregut de la mostra per referències de la innovació i el disseny empresarial inclou peces tan heterogènies com els “peus de gat” que calcen els escaladors professionals; el primer ‘ videoporter’ d’Espanya; el sistema que controla les flotes d’autobusos a les ciutats; làmpades dissenyades els 70 per Ferdinand Porsche; equips de música del Madison Square Garden de Nova York; les primeres llibretes d’estalvi; suggeridors envasos dissenyats per Lavernia i Cienfuegos; l’ambientació aconseguida per l’equip d’interioristes d’una botiga de mobles; o les peces de les energies renovables que presideixen en l’actualitat molts paisatges.

La mostra pretén divulgar els diferents valors d’innovació que es poden trobar en una empresa, en els seus productes i servicis, i en els canals que utilitza per fer arribar les seues propostes. Els visitants podran conèixer i reflexionar sobre alguns èxits de la innovació empresarial, amb el disseny com a comú denominador, des de quatre grans perspectives: la innovació de producte, de procés, de màrqueting i d’organització. Estes quatre àrees són les identificades pel Manual d’Oslo, recomanat per l’OCDE.

La innovació de producte és la que, tradicionalment, ha estat més lligada al disseny perquè suposa la introducció d’un nou producte o servici que millora

els existents, bé per les característiques tècniques o formals o bé pels usos. Per innovació de procés s’entén la posada en marxa d’un avanç substancial en la producció, o en un mètode de distribució. Esta és la faceta en la qual el disseny va vinculat directament a l’enginyeria.

El màrqueting i l’organització són els dos camps recentment reconeguts en l’àmbit de la innovació. L’efectivitat d’un nou mètode de màrqueting que comporte canvis en el disseny, en el posicionament, o en la promoció del producte, són evidentment, mereixedors de ser entesos com a canvis innovadors. Finalment, i no menys important, la innovació en l’organització s’entén com la implementació d’un nou mètode en les pràctiques de negoci de l’empresa, en l’organització de l’espai de treball o en les relacions externes. Ací, de nou, el disseny corporatiu torna a tindre una importància vital en l’estratègia empresarial.

Informació pràctica per al visitant

Exposició: València: Disseny i Innovació

Seu: Centre Cultural Bancaixa de València

Adreça : Plaça de Tetuan, 23

46003 València

Dates: Del 27 de juliol al 26 de setembre.

Horari: De dilluns a diumenge, de 9 a 21 hores.

Entrada: Lliure i gratuïta

Informació: www.bancaja.es/obrasocial