Basauri acull la mostra ‘Vísteme. De la Alta Costura al arte” que recorre les tendències de la moda dels últims 130 anys

La Torre de Ariz de Basauri acollirà des del 15 de desembre l’exposició ‘ Vísteme. De la Alta Costura al arte’, organitzada per la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Bancaixa i l’Ajuntament de Basauri, que ha sigut concebuda com un recorregut per les tendències de la moda en els últims 130 anys.

La mostra, que romandrà oberta al públic fins al 13 de gener, no presenta al visitant un itinerari cronològic dels diferents estils que han imperat des de 1870 fins a l’actualitat en la denominada “gamma alta” de la moda, sinó una sèrie d’agrupacions per criteris estètics.

Més de mig centenar de vestits d’Alta Costura de dissenyadors del “més alt” prestigi nacional i internacional com Cristóbal Balenciaga, Lanvin, Yves Saint Laurent, Coco Chanel o Christian Dior formen part d’esta proposta, segons explica la comissària de l’exposició, Lola Rama.

Charles Frederick Worth, creador del concepte de dissenyador i considerat com el primer modista del s. XIX, està present en la mostra amb dos models, de 1870 i 1885, que encarnen el prototip de “gran dama” de l’època i que tenen el seu màxim exponent en l’Emperadriu Eugènia, la Gran Duquessa Maria de Rússia o l’Emperadriu Elizabeth d’Àustria.

Entre les firmes del passat que “van marcar època” destaca Paquin, que va comptar entre les seues clientes a Anita Delgado, la ballarina espanyola que es va casar amb l’últim Maharajà de Kapurtala, que exhibeix en l’exposició una túnica blava de vellut chiffon i adorns d’ estrass de 1910.

Cristóbal Balenciaga, la gran figura de l’alta costura espanyola i internacional, està representat per una sèrie de sis models, que van des de la seua primera època fins als anys 60 que va tancar la seua firma per considerar que “no estava fet” per al pret-à-porter que estava “imposant-se”.

També la presència de dissenyadors internacionals, principalment francesos, és abundant en este projecte. Així, la sobrietat de l’estil Chanel, representant de la revolució femenina, el chic de Christian Dior o l’elegància intemporal de Jacques Fath contrasten amb el minimalisme de Giorgio Armani o l’estil arquitectònic de Gian Franco Ferré.

El projecte ‘ Visteme. De la Alta Costura al arte’ remarca en el treball artesanal que implica la realització de moltes d’estes peces, tant les aparentment més senzilles, com les creacions més espectaculars en lluentons i cristall. A més, realça l’ús del color negre, que va passar de ser utilitzat quasi exclusivament per a vestits de dol a ser considerat un “bàsic” de la moda amb l’arribada del s. XX.

En definitiva, esta proposta vol il·lustrar el canvi registrat per les dones en els últims 130 anys, en passar de ser grans dames encotillades, que necessitaven l’ajuda d’una donzella per a vestir-se, a la dona que ha de tindre el millor aspecte possible amb un simple canvi de complements.

L’exposició itinerant, es podrà visitar en horari de 09:00 hores a 21:00 hores durant tots els dies laborables i de 09:00 a 14:00 hores i de 16:00 hores a 20:00 hores els diumenges i dies festius. L’exposició romandrà tancada al públic els dies 25 de desembre i 1 de gener.