El 57% dels estrangers empadronats que canvien de residència trien Catalunya, Madrid i la Comunitat Valenciana

Catalunya, Madrid i la Comunitat Valenciana són la destinació elegida per un 57% dels estrangers empadronats a Espanya que han canviat de lloc de residència el 2006, segons les dades recollides i analitzades en la huitena Radiografia de les Migracions de la Comunitat Valenciana que elaboren l’Ivie i el CeiMigra, amb la col·laboració de Bancaixa.

La nova edició de la Radiografia que s’ha presentat hui ofereix, entre altres novetats, informació sobre la mobilitat geogràfica dels estrangers empadronats, tant dins del territori nacional com cap a l’exterior. Per a això, s’han analitzat les dades que elabora l’Institut Nacional d’Estadística (INE) sobre la mobilitat dels estrangers, que està relacionada amb la recerca de noves oportunitats laborals, socials i vitals.

Catalunya i la Comunitat Valenciana són elegides per un major percentatge d’homes, mentre que en els trasllats a la Comunitat de Madrid són majoritàries les dones. Quant als moviments interns de la població estrangera dins de la mateixa comunitat autònoma, Catalunya encapçala la llista, seguida de Madrid i la Comunitat Valenciana. En canvi, a l’hora d’atraure estrangers provinents d’una altra comunitat, la Comunitat Valenciana se situa al capdavant.

Segons la informació detallada per províncies, Madrid, Barcelona, València, Alacant, Balears i Màlaga lideren, per este ordre, la llista de destinacions elegides pels estrangers. A més, Alacant és el lloc preferit pels estrangers majors de 65 anys que canvien de domicili una vegada instal·lats a Espanya. En la situació contrària es troben Palència, Sòria, Lugo i Zamora, que són les províncies que atrauen un menor nombre dels estrangers residents a Espanya que decideixen canviar de lloc de residència.

Les comunitats autònomes en què es registren majors moviments dels estrangers residents, ja siga dins de la comunitat o cap a una altra zona d’Espanya , són Catalunya (24,2%), la Comunitat de Madrid (18,6%), Comunitat Valenciana (13,3%) i Andalusia (10,5%).

Un altre aspecte de les condicions de vida dels estrangers que analitza la Radiografia és el de les diferències en la renda respecte als nacionals. Així, una bretxa del 38% separa la renda mitjana per persona dels espanyols de la que tenen els estrangers no europeus residents al país. Per tant, s’observa una diferència entre els nacionals i els estrangers de la resta d’Europa, que s’acreix encara més si es compara amb les persones de la resta del món.

L’estudi també analitza la situació de les persones sense llar a Espanya, de les quals un 48% són estrangers. Entre estos, destaquen els ciutadans del Marroc, seguits a una certa distància dels romanesos i algerians.

La Radiografia de les Migracions a la Comunitat Valenciana s’elabora des de 2004 amb la col·laboració de Bancaixa i té com a objectiu oferir una visió integral del fenomen migratori i facilitar l’accés a materials estadístics.