El I Festival de Sarsuela de la Comunitat Valenciana tria el Teatre Principal de València per a presentar una espectacular “Marina” d’Arrieta en la qual es dóna vida als quadres de Sorolla

El I Festival de Sarsuela de la Comunitat Valenciana ha elegit el Teatre Principal de València, vaixell almirall de la tradició de sarsuela valenciana, per a presentar el I Festival ZAR, una aposta d’iniciativa privada, que compta amb la col·laboració de Fundació Bancaixa, per a posar damunt les taules una espectacular i renovada “Marina” d’Emilio Arrieta, basada en els quadres de Joaquim Sorolla.

Entorn de 150 persones entre solistes, cor i orquestra formen l’elenc d’excepció d’aquest I Festival ZAR amb “denominació d’origen” valencià que, amb la batuta del director artístic i musical Vicente Martínez Alpuente, reuneix les millors veus del panorama nacional i internacional que omplin en aquests moments els teatres d’Europa i Amèrica, i posen en escena quatre representacions de l’obra d’Emilio Arrieta emmarcades per dues gales líriques d’inauguració i clausura, a càrrec de la valenciana més internacional del moment, Isabel Rey, i d’un elenc de “primera divisió” de “veus valencianes”, respectivament.

Màxima qualitat musical i artística per a aconseguir donar vida a una escenografia sorollesca que, amb el segell del reconegut director escènic Alexander Herold, “es converteix literalment en un quadre vivent del pintor valencià”.

Un quadre ple de la llum de Sorolla per a il·luminar artistes de la talla internacional d’Isabel Rey, Amparo Navarro, María Rey Joly, Tina Gorina, Javier Agulló, Miguel Sola o Àlex Vicens, entre d’altres, que juntament amb l’il·lustre acompanyament musical de l’Ensemble Orchestral Valencia i l’Orfeó Navarro Reverter, el talent tècnic de l’il·luminador valencià Juanjo Llorens, premi Max 2011, i l’“agulla” del dissenyador Fidel David, habitual de la València Fashion Week, posen en escena un espectacle a l’altura que mereix el gènere espanyol per antonomàsia, la sarsuela.

I aquest és precisament el leitmotiv d’aquest I Festival ZAR, “que naix amb vocació de quedar-s’hi”, tal com explica la presidenta del Festival, Querube Giménez, per a popularitZAR, immortalitZAR, modernitZAR, revitalitZAR, revaloritZAR, sensibilitZAR i universalitZAR la “ZARzuela”, amb els mitjans artístics i tècnics que es mereix i a l’altura del gènere operístic.

“Un enorme repte” –tal com explica Martínez Alpuente- que no haguera sigut possible sense el suport de Fundació Bancaixa, patrocinador principal del festival, i el suport d’institucions públiques i privades que encapçalen la Generalitat Valenciana, la Diputació de València, l’Ajuntament de València o RTVV, entre d’altres.

I Recital Líric al Centre Cultural Bancaixa

Fundació Bancaixa, a més de la seua col·laboració amb el festival, incorpora a la programació del certamen dues activitats paral·leles, que amplien la presència de la sarsuela en l’agenda cultural valenciana.

El Centre Cultural Bancaixa de València acollirà el divendres 23 de setembre el I Recital Líric ZAR, que, amb l’entrada gratuïta i un aforament limitat, oferirà la interpretació de nou peces de la mà de la soprano Amparo Navarro i el tenor Javier Agulló, acompanyats al piano per Hana Lee.

Juntament amb això, el pròxim dia 21 de setembre, el musicòleg Rafael Díaz Gómez impartirà en aquest Centre Cultural Bancaixa una conferència sobre l’òpera Marina, per a aprofundir en aquesta peça emblemàtica de l’òpera espanyola.

Un Festival amb retorn solidari

Amb la intenció que festivals com aquest tinguen un retorn social a l’altura de les necessitats de l’actual conjuntura social i econòmica que travessem, Festival ZAR ha firmat un conveni de col·laboració en matèria de difusió i sensibilització amb l’ONG valenciana, Fundació Dasyc.

La Fundació DASYC, tal com explica la seua directora de Comunicació, Elisa Regadera, “treballa des de l’any 1994 a la Comunitat Valenciana i en diversos països en vies de desenvolupament. En aquests moments té 300 voluntaris col·laborant en 18 projectes, que donen 2 hores a la setmana del seu temps per a acompanyar o previndre situacions de marginació entre xiquets i jóvens, persones immigrants, majors o discapacitats, malalts als hospitals, etc. En total, 4.380 persones a la nostra Comunitat es beneficien d’aquesta ajuda”.

Així mateix, en l’actualitat Fundació Dasyc treballa també en 7 països en vies de desenvolupament a través de projectes de capacitació professional per a dones a l’Índia i prevenció de la desnutrició o educació a Etiòpia i El Salvador.