Els Sorolles de la Hispanic Society de Nova York baixen de les parets per primera vegada en la seua història

Ja han començat els preparatius per al trasllat de les obres Visions d’Espanya, de Joaquim Sorolla, que arribaran a València el pròxim 30 de setembre. Per primera vegada en la seua història eixiran del saló que els acull en la Hispanic Society de Nova York.

En estos moments estan realitzant-se els treballs d’embalatge de les 14 peces, els quals tindran una duració aproximada de dues setmanes. Per a això, estan utilitzant-s’hi els mètodes més apropiats a les seues característiques, a fi de garantir-ne la màxima seguretat en el transport.

Les obres, que han sigut despenjades per primera vegada de les parets de la Hispanic Society of America, viatjaran en un avió de càrrega i aniran acompanyades pel restaurador de Bancaixa i el conservador de la Hispanic. El total de caixes a traslladar serà de 21 i tindran un volum de 77,41 metres cúbics, aproximadament.

Algunes de les obres han sigut desmuntades dels bastidors per causa de les seues grans dimensions (entre totes ocupen un total de 200 metres quadrats) i viatjaran enrotllades en contenidors especials. Este és el cas dels llenços Andalusia, ‘Correguda de bous’, Sevilla, ‘Setmana Santa, Natzarens’, Extremadura, ‘El mercat’, Ayamonte, ‘La pesca de la tonyina’ (la part inferior), Galícia, ‘La Romeria’, “Castella, ‘La festa del pa’ (la primera i segona part de l’esquerra), Aragó, ‘La jota’, Catalunya, ‘El peix’, València, ‘Les Gropes’, i Sevilla, ‘El ball’.

La resta de peces viatjaran en l’interior de caixes sense ser desmuntades dels bastidors. Es tracta dels llenços Sevilla, ‘Els toreros’, “Guipúscoa, ‘Les birles’, Ayamonte, ‘La pesca de la tonyina’ (la part superior), Castella, ‘La festa del pa’ (i les altres peces, a excepció de les que viatgen enrotllades), Navarra, ‘Consell del Roncal’, i Elx, ‘El Palmerar’.

Quan les obres de Visions d’Espanya arriben a l’aeroport de València, seran traslladades a la Fundació Bancaixa en quatre camions equipats amb un modern sistema de control i seguiment, amb GPS, que permetrà visualitzar la posició exacta dels transports i la velocitat de circulació. Així mateix, s’ha marcat una ruta que garantisca les màximes condicions de seguretat en el transport i el menor inconvenient per a la circulació urbana.

Durant el mes d’octubre es realitzaran els treballs de muntatge de les obres, que s’exposaran per primera vegada a Espanya la primera setmana de novembre, amb motiu de la inauguració del nou Centre Cultural Bancaixa.

La mostra es complementarà amb publicacions, congressos, tallers didàctics i altres activitats que s’exerciran en paral·lel a l’exposició, la qual, després de romandre a València durant uns mesos, viatjarà posteriorment a Sevilla, Barcelona, Bilbao i Madrid.

El cost del projecte serà d’uns dos milions d’euros i les obres en el seu conjunt estan assegurades per valor de més de 100 milions d’euros.

Enguany, Bancaixa destinarà a la seua Obra Social un total de 72 milions d’euros, el que suposa un increment superior al 24%, que la converteix en la tercera caixa d’estalvis d’Espanya per fons destinats i en la de major creixement percentual d’este pressupost en el present any.