Exposició

Del 13/03/2012 al 26/08/2012
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta l’exposició 1900. L’origen de l’art publicitari, que es podrà visitar al Centre Cultural Bancaixa de València fins al pròxim 26 d’agost. La mostra, organitzada per Fundació Bancaixa a partir d’una producció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), recull una selecció d’un centenar de cartells publicitaris, que pertanyen a la col·lecció de l’MNAC i firmats per una nòmina de 46 artistes internacionals i espanyols, que van protagonitzar la irrupció d’aquesta tendència artística en els anys del canvi de segles xix a xx.

Comissariada per Francesc Quílez, cap del Gabinet de Dibuixos i Gravats de l’MNAC, l’exposició permet fer un recorregut per l’origen del cartell modern, del seu auge com a element artístic i de la creació dels primers missatges publicitaris. La visió irònica de la realitat, plena de caires caricaturescos, i la inclusió d’imatges al·lusives a l’aparició de nous fenòmens socials com per exemple l’ús de l’automòbil o la conversió de la dona en reclam publicitari, van ser alguns dels senyals d’identitat del nou art urbà, plasmats en aquesta mostra.

El gruix de les obres exposades correspon al moviment Art Nouveau, convertit en el model hegemònic en l’àmbit artístic occidental de l’anomenada Belle époque. La mostra inclou creacions d’artistes internacionals tan importants i representatius com Chéret, Mucha, Toulouse-Lautrec, Steinlen, Hassall, Bradley, Parrish o Penfield. Entre els espanyols destaquen els noms dels artistes modernistes Casas, Rusiñol, Riquer, Gual o Cidón.

Aquesta és la segona vegada en què la col·lecció de cartells de l’MNAC es presenta al públic, després de l’exposició que va fer el museu català el 2007. En aquesta mostra s’han incorporat cinc peces inèdites: Copa Cuesta Ordal, de Ramón Baixeras; Real Automóvil Club de Cataluña, de Ramon Casas; Antigua Casa Soteras i Perfumeria Ladivfer, de Francisco de Cidón; i Antigua Casa Franch, d’Alexandre de Riquer.

Juntament amb aquestes obres destaquen, per la seua peculiaritat, d’altres com el dibuix preparatori fet per Ramon Casas per al cartell Sífilis o el que John Hassal va dissenyar com a projecte per al cartell de l’exposició de la col·lecció Plandiura al Cercle Artístic. A més, s’hi poden contemplar altres obres destacades com May Belfort, de Toulouse-Lautrec o Els Quatre Gats, de Ramon Casas.

El vessant didàctic i social es troba també present en l’exposició amb la programació per part de la Fundació Bancaixa de tallers dirigits a persones majors, persones amb discapacitat, i també a escolars i públic familiar, que es fan de dilluns a diumenge.