Exposició

Fundació
Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició A l’aigua. La platja en la pintura
valenciana de 1900

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició A l’aigua. La platja en la pintura valenciana de 1900, una mostra que reunix una selecció de 26 obres de pintors valencians produïdes entre finals del segle XIX i principis del XX, que tenen com a fil conductor la presència del mar i els banyistes en la pintura valenciana d’eixe període. La selecció està integrada per obres d’Ignacio Pinazo, Joaquín Sorolla, Cecilio Pla, José Mongrell, José Navarro Llorens i Ernesto Valls, artistes en l’obra de la qual la platja ha tingut una especial rellevància.

L’exposició, comissariada per Francisco Javier Pérez Rojas, catedràtic d’Història de l’Art de la Universitat de València i director de la Càtedra Pinazo, arriba a Sagunt després d’estar exposada en el Centre Cultural Bancaixa de València durant els primers mesos d’enguany, en els que han pogut visitar-la més de 6.000 persones. Ara, estarà en la Sala Glorieta fins al pròxim 24 de febrer. Les obres exposades pertanyen als fons de la Col·lecció Fundació Bancaixa, a la Casa Museu Pinazo de Godella i a distintes col·leccions privades.

Pinazo, com a pioner, va captar l’essència del paisatge marí i la platja en estampes de xicotet format, mentres que Sorolla va ampliar la grandària dels llenços i va internacionalitzar amb els seus treballs els escenaris de la platja valenciana: les seues barques de pesca, els xiquets nus al sol o els passejos per la platja de la societat de l’època. Navarro Llorens es va sentir més atret per les infraestructures d’eixe entorn, com les casetes amb rodes o els berenadors ‘vora mar’. D’altra banda, Cecilio Pla va captar perfectament l’ambient dels estius en la platja de Les Arenes, mostrant els distints racons del balneari, l’esdevindre de la vida burgesa a la vora del mar, amb les seues butaques, ombrel·les, i personatges a la moda. Totes estes escenes han marcat l’obra de la resta d’autors, que han adaptat eixes mateixes imatges a la seua personalitat i el seu estil.

En la sala d’exposició es distribuirà de forma gratuïta un cartell-fullet amb informació sobre la mostra i amb fotografies d’algunes de les obres exposades. A més, s’ha editat un catàleg de xicotet format i 74 pàgines amb la reproducció de totes les obres i un text del comissari Francisco Javier Pérez Rojas i José Luis Alcaide sobre la mostra i el context artístic i històric.

La mostra es pot visitar en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt amb entrada gratuïta i en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.