Exposició

Arqueologia: Visions del passat pensant en el futur

Del 10/04/2014 al 14/06/2014
Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt
Fundació Bancaixa i la Universitat de València presenten a Sagunt l’exposició Arqueologia: Visions del passat pensant en el futur

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Arqueologia: Visions del passat pensant en el futur, una mostra organitzada pel departament de Prehistòria i Arqueologia de la Universitat de València, en col·laboració amb l’Ajuntament de València, el Centre Arqueològic Saguntí i Fundació Bancaixa. L’exposició, que s’emmarca en el programa de divulgació del Vice-rectorat de Participació i Projecció Territorial de la Universitat de València, es podrà visitar gratuïtament en la Sala d’Exposicions Glorieta fins al pròxim 14 de juny.

Arqueologia: Visions del passat pensant en el futur mostra, a través de 22 panells explicatius i una selecció de 25 peces cedides pel Centre Arqueològic Saguntí, el treball que realitzen dia a dia els diferents equips d’investigació del departament de Prehistòria i Arqueologia de la Universitat de València. La mostra té com a objectiu acostar al públic la relació entre el passat i el present que existix en els diferents territoris i com analitzen eixa relació els professionals. Este projecte descobrix a l’espectador com s’aborda el treball en l’arqueologia professional: com funcionen les fonts d’estudi, les campanyes d’excavacions, la catalogació de restes, els tractaments especfícicos de les troballes, els assajos en laboratoris i la interpretació històrica de les dades, passos necessaris per a certificar un descobriment científic.

El coneixement d’estos processos permet comprendre millor què hi ha darrere dels descobriments i tresors arqueològics i, en la seua majoria, del patrimoni arqueològic trobat a la Comunitat Valenciana, que compta amb jaciments fonamentals per a analitzar les vivències dels grups humans del Mediterrani europeu entre el 350.000 abans de l’era actual fins al final de l’antiguitat.

Junt amb una selecció de 25 peces arqueològiques de l’Edat de Bronze i dels períodes ibèric i ibèric-romà, l’exposició inclou 22 panells explicatius que aborden temes molt variats. El recorregut per l’exposició permet aprofundir en llocs concrets com l’abric del Congost, la Mola d’Agres, Xàtiva, la denominació de la Comunitat Valenciana, l’arqueologia iberoromana de Sagunt, el Palau de Cerveró, la Via Augusta o la història de ciutats emblemàtiques com Pompeia o Cartagena. Junt amb açò, s’aprofundix en costums i usos de la prehistòria com la comunicació i els contactes, l’ús de la fusta, cuinar i menjar, els pigments de l’art prehistòric o els costums dels últims caçadors recol·lectors. A això se sumen altres aproximacions al passat com la prehistòria i arqueologia del mar, el paleoambient, l’expansió del Neolític o l’arqueologia 3D.

Este estudi del patrimoni arqueològic s’ha dut a terme per un equip de 30 professionals: Valentín Villaverde, Aleix Eixea, Cristina Real, J. Emili Aura Tortosa, Oreto García Puchol, Manuel Pérez Ripoll, Joan Bernabeu, Salvador Pardo, Elena Grau, Teresa Orozco, Ernestina Badal, María Ntinou, Yolanda Carrión, Magdalena Moskal, Paloma Vidal, José Luis Peña, Teresa Huélamo, Guillem Pérez Jordá, Consuelo Mata, José Pérez Ballester, Carmen Aranegui, Carlos López Bellard, José Luis Jiménez, Ferran Arasa, Antonio Vizcaíno, Clodoaldo Roldán, Valentín Villaverde, José Luis Lerma, Josep Blasco Senabre i Miriam Cabrelles.

L’exposició es pot visitar amb entrada gratuïta en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.