Exposició

Del 11/03/2016 al 28/08/2016
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

L’exposició ‘Col·leccionisme i mecenatge: Jesús Martínez Guerricabeitia’, organitzada per la Fundació Bancaixa amb la col·laboració de la Universitat de València, reunix una selecció de 108 obres de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, donada pel mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia i la seua esposa Carmen García Merchante a la Universitat de València en 1999, amb algunes de les figures més importants de l’art espanyol de la segona mitat del segle XX i de principis del XXI, enclavades en els corrents figuratius més pròximes al realisme social i crític. La mostra està comissariada per Francisco Sebastián Nicolau, artista plàstic i vocal en el Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, convertit ara en Col·lecció Martínez Guerricabeitia.

El compromís i la reflexió actuen com a fil conductor de les obres que formen este conjunt expositiu, repassant temes que van des dels clarament reivindicatius respecte als drets de llibertat i democràcia, fent insistència en la denúncia dels abusos del poder especialment durant els últims anys del franquisme, fins als temes més candents en l’actualitat: llibertat d’expressió, participació política, crisi del capitalisme, globalització, emigració, ecologia, etcètera.

Les obres, datades des del 1965 al 2014, procedixen d’una selecció de les integrades en la donació inicial a la Universitat de València, així com de les 12 biennals celebrades. La nòmina d’autors que conformen l’exposició és molt àmplia: Barjola, Verdes, Renau, Juan Genovés, Canogar, Equipo Crónica, Equipo Realidad, Anzo, Ortega, Ibarrola, Vostell, Spadari, Erró, Heras, Armengol, Fernando Somoza, Monjalés, Jardiel, Seguí, Mensa, Arroyo, Calduch, Pacheco, Darío Villalba, Martín Caballero, Azorín, Francesc Torres, Javier Calvo, Antoni Miró, Juan Delcampo, Ugalde, Solbes, Sarri, Ricardo B. Sánchez, Chema Cobo, Ramírez Blanco, Pérez Villalta, Pablo Alonso, Carmen Calvo, Javier Baldeón, Curro González, Alicia Vela, Rogelio López Cuenca, José María Báez, José Gallego, Antonio Murado, Simeón Sáiz Ruiz, Darío Urzay, José Ramón Morquillas, Juan Ugalde, Chema López, Isidro Manils, Ángel Mateo Charris, Salomé Cuesta / Bárbaro Miyares, Manuel Bouzo, Enrique Zabala, Jordi Ribes, Xisco Mensua, Miki Leal i Mavi Escamilla.

A més, amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg en castellà i valencià on, junt amb la reproducció de les obres, s’inclouen textos del comissari de l’exposició, Francisco Sebastián Nicolau, i de José Martín Martínez, professor d’Història de l’Art de la Universitat de València. Junt amb açò, en paral·lel a l’exposició s’oferiran tallers d’art gratuïts per a quatre tipus de col·lectius: escolars, persones majors, persones amb diversitat funcional i persones en risc d’exclusió social.

L’exposició ‘Col·leccionisme i mecenatge: Jesús Martínez Guerricabeitia’ es pot visitar amb entrada gratuïta en el Centre Cultural Bancaixa (Plaça Tetuan, 23) de dilluns a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21 hores i els diumenges de 10 a 14 hores.

Visites guiades els dijous, divendres i dissabtes a les 19.
Informació i reserves: 699 710 573.
Visites de grups fora de l’horari habitual, consultar disponibilitat en el telèfon 960 645 840.