Exposició

Exposició Història Gràfica de la Indústria pesada i generació d’energia a Espanya

Del 25/09/2014 al 29/11/2014
Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Història Gràfica de la Indústria pesada i generació d’energia a Espanya, una mostra organitzada en col·laboració amb l’Ajuntament de Sagunt i Saggas, societat propietària de la planta de regasificació de Sagunt. La mostra, que es podrà visitar en la Sala d’Exposicions Glorieta fins al pròxim 29 de novembre, arreplega una selecció de més de 200 peces, entre fotografies de Guillermo Alarcón Martí, objectes, materials i publicacions, que reflectixen el passat, presente i futur de la indústria pesada a Espanya i la seua empremta en la geografia espanyola. A través de l’objectiu fotogràfic es recorren paisatges, construccions, fàbriques i instal·lacions que testimonien la història de la indústria pesada a Espanya des de la seua implantació, a mitjan segle XIX, fins a l’actualitat. L’exposició permet contemplar imatges de l’Alt Forn i l’antiga nau de tallers de Port de Sagunt, de la Mina L’Oportuna d’Andorra, de la fàbrica de locomotores Voossloh, de l’acereria d’Arcerlor-Mital d’Avilés o de les drassanes navals de Gijón, entre moltes altres.

Les imatges mostren els diferents tipus de mineria metàl·lica que tanta rellevància van tindre durant els segles XIX i XX a Espanya, com el coure, el plom, el ferro i el mercuri. A més, s’arrepleguen referències a la utilització del carbó i a l’ús de les màquines de ferramentes en la construcció naval i en el ferrocarril. La mostra també reflectix la importància de la indústria tèxtil, que va absorbir les ocupacions destruïdes per la baixa rendibilitat agrària i els romanents de la qual van ser empleats en la construcció de camins de ferro, obra pública, part de la industrialització de Biscaia i la consolidació del drap a Catalunya i en altres punts d’Aragó, Andalusia o València. El recorregut arriba fins l’actualitat, mostrant com en les últimes dècades la sobreexplotació dels recursos miners, l’adaptació a les normatives de la CEE i la UE i el procés de globalització han modificat moltes d’estes indústries. Mentres algunes s’han actualitzat i reinventat, com les energies renovables o les regasificadores, altres han desparegut i només queden en peu les seues instal·lacions com a testimoni del passat.  Este recorregut de més de 120 imatges es completa amb una selecció de publicacions i llibres sobre la siderúrgia, la mineria i l’energia i d’un mostrari d’objectes i minerals relacionats amb esta indústria, com la limonita, la siderita o la magnetita, entre molts altres.

Guillermo Alarcón Martí (València, 1957) és cap d’equip d’indústria pesada, especialitzat en reparació i manteniment de maquinària de O.P. mineria, motors marins i industrials. Ha sigut durant gran part de la seua vida professional membre del Comité d’Empresa en l’àrea de Salut i Seguretat Laboralment i actualment és voluntari oncològic. Vinculat a la fotografia analògica des de 1984, ha sigut vicepresident de l’Agrupació Fotogràfica Valenciana (1994) i pertany a la Federació Internacional de l’Art Fotogràfic. És, a més, autor de la primera Nota Tècnica de Prevenció de Riscos en Laboratoris Fotogràfics en Blanco y Negro. Ha impartit cursos sobre introducció a la fotografia científica, així com sobre virats per a perpetuar la imatge en còpies per a arxiu i documentació i normes de seguretat i salut. La seua afició pels processos productius i la història econòmica li va portar fa més de 12 anys a recórrer la geografia espanyola per a documentar este procés històric.

L’exposició Història Gràfica de la Indústria pesada i generació d’energia a Espanya es pot visitar en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.