Exposició

Goya en la mirada de Picasso

Del 31/03/2021 al 29/08/2021
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 h i de 16.30 a 20.30 h

Festius: de 10 a 14 h i de 16.30 a 20.30 h

24 de juny estem oberts en horari habitual

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

Entrada: General: 5 euros

Reduïda: 3 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys)

Gratuïta (menors de 12 anys).

Venda d'entrades en la taquilla (plaça Tetuan, 23). Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en aqueix moment en la Fundació Bancaixa.

Les entrades són vàlides durant el mateix dia de la seua adquisició.

Visites comentades

Informació sobre visites guiades a través del correu electrònic visitasguiadas@fundacionbancaja.es.

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Goya en la mirada de Picasso. Gravadors, una mostra organitzada amb la participació de Fundació Ibercaja que se centra en la presència del llegat de Francisco de Goya en la producció de Pablo Picasso a través de la faceta com a gravadors d’aquests dos creadors.

L’exposició, que es podrà visitar fins al 29 d’agost, es realitza en el marc del 275 aniversari del naixement de Goya. La mostra ofereix una selecció de més de 250 obres, en la seua majoria gravats, que juntament amb pintures, fotografies i audiovisuals, confronten l’obra d’aquests dos noms universals de la història de l’art i aprofundeixen en la influència que l’ideari de Goya va tindre en la producció de Picasso i en com evoluciona al llarg de tota la seua vida: còpies i remedes en els seus anys de joventut; i inspiració, referències i interpretacions en la seua plenitud; i sempre sota un mateix esperit d’identificació i rivalitat.

La mostra s’organitza en quatre àmbits: Mirada de joventut, que recull la producció més primerenca de Picasso ja inspirada per l’obra de Goya després de descobrir-ho per primera vegada en 1895 en una visita al Museu del Prado; El somni de la raó produeix monstres, en el qual conviuen gravats de Goya en la seua etapa madura -quan la seua faceta com a gravador adquireix més força- amb l’obra gràfica de Picasso de principis dels anys 30; La Tauromàquia com a festa, un espai amb la correguda de bous com a protagonista, passió que compartien tots dos artistes; i Goya en els textos de Picasso, que posa en relleu l’abast de l’impacte de Goya en l’obra de Picasso, que cita a l’aragonés no sols en les seues pintures o dibuixos, sinó també a través dels seus textos i poemes dels anys 50.

La selecció d’obres permet contemplar peces de les sèries de Francisco de Goya: els Desastres de la guerra, la Tauromàquia, els Disbarats, i els Capritxos. Al costat d’elles, es mostren obres de Pablo Picasso que pertanyen a sèries com la Suite Vollard i Somni i mentida de Franco, a les quals se sumen gravats i linòleums independents, i exemplars de llibres il·lustrats com a Metamorfosis, Bous i toreros, Carmen dónes Carmens, Als bous amb Picasso o El carnet de la tauromàquia.

El recorregut inclou també la projecció d’audiovisuals: el film Le Mystère Picasso (El misteri de Picasso), de 1956, produït per Filmsonor amb guió de Henri-Georges Clouzot i Pablo Picasso; Guernica, pel·lícula de 1949 realitzada per Robert J. Flaherty per encàrrec del MoMa de Nova York; Las variaciones Guernica, escrita i dirigida per Guillermo G. Peydró en 2012; un audiovisual produït per Fundació Bancaixa sobre el gravat Minotauromaquia de Picasso; i un audiovisual produït pel Museu Goya. Col·lecció Ibercaja- Museu Camón Aznar, en el qual es repassa la vida i obra de Goya.

A estes imatges se suma la reproducció de les fotografies del Reportage sur l’evolution de Guernica (1937), preses per Dora Maar durant l’execució del quadre en l’estudi de Picasso en Paris; i un reportatge sobre el procés de creació de La Tauromàquia de Picasso, realitzat per David Douglas Duncan en La Californie en 1957.

L’exposició ha sigut possible gràcies a la col·laboració del Museu Goya. Col·lecció Ibercaja-Museu Camón Aznar, el Museu Picasso de Barcelona i la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Ferran, que han cedit obres a aquesta exposició a les quals se sumen les procedents del patrimoni artístic de la Fundació Bancaixa, que compta amb una de les col·leccions més extenses d’obra gràfica del pintor malagueny i que ofereix l’oportunitat en aquest projecte de conéixer algunes peces inèdites.

Amb motiu de l’exposició es presentarà un catàleg amb la reproducció de les obres acompanyades de textos de la comissària, Lola Durán, i dels experts Salvador Haro i Rafael Inglada. A més, dins del programa de mediació cultural, es realitzaran visites guiades i tallers didàctics en residències per a persones majors amb mobilitat reduïda.

Fotos

Vídeos