Exposició

Del 16/10/2014 al 18/01/2015
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

Dimarts a dissabte: de 10 a 14 i de 17 a 21 hores. Diumenges, de 10 a 14 hores.

Visites comentades

VISITES GUIADES GRATUÏTES ELS DIVENDRES A LES 18 I A LES 19 HORES

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Hereues de las Majas de Goya. Pintura espanyola del canvi de segle XIX-XX, que es pot visitar en el Centre Cultural Bancaixa de València fins a l’18 de gener del 2015. La mostra arreplega una selecció de cinquanta obres d’artistes espanyols, datades en les últimes dècades del segle XIX i les primeres del XX, en les que la figura femenina és la protagonista a través d’un discurs expositiu que explora la influència d’un dels paradigmes de l’art espanyol, la parella formada per La maja desnuda  i La maja vestida pintades per Francisco de Goya a principis del segle XIX.

El recorregut per l’exposició permet contemplar la dita influència en pintures, gravats, dibuixos i escultures d’una vintena d’artistes: Bernardo Ferrándiz, Joaquín Agrasot, Antonio Muñoz Degraín, Raimundo Madrazo, Francesc Masriera, Ignacio Pinazo, Emilio Sala, Joaquín Sorolla, Alberto Pla, Hermen Anglada-Camarasa, Julio Romero de Torres, Enrique Navas, Manuel Benedito, Julio González, Leopoldo García Ramón, Pablo Picasso, Salvador Tuset, Celso Lagar  i Rigoberto Soler.

Comissariada per Isabel Justo, investigadora de la Institució Joaquín Sorolla, la mostra revisa les obres que estos autors van dedicar a la dona estesa com a model pictòric en escenes de deesses mitològiques, bacants i odalisques; castisses nues amb teula i mantellina; humils pastores; models reclinades en estudis de tints bohemis; i germanes,  esposes o companyes dormint la sesta en algun moble còmode del seu llar. Un variat palmito de personatges que ha sigut al llarg de la història objecte de classificació i anàlisi, sovint reduït a dos pols: la dona fatal i l’àngel de la llar burgesa.

Hereues de las Majas de Goya reunix obres procedents d’importants col·leccions públiques i privades. Als quadros i gravats dels fons artístics de la Fundació Bancaixa se sumen obres del Museu del Prado, Museu de Belles Arts de València, Museu Sorolla, Col·lecció Casa Museu Pinazo, Museu Carmen Thyssen de Màlaga, Carmen Thyssen-Bornemisza Collection, Fundació Manuel Benedito, Col·lecció BBVA, Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí, IVAM, Fundació AMYC-FRAN DAUREL, Diputació de València i col·leccions particulars.

L’exposició s’articula en sis blocs. Un primer grup d’obres mostra a dones esteses de front com les nereides, venus i boniques; un altre, a dones amb els genolls arreplegats, seguint el model de La nit de Miguel Ángel i la Dánae de Ticià; un tercer bloc aglutina obres de dones d’esquena, com la Venus de l’espill de Velázquez; un quart apartat mostra una visió fràgil de la feminitat, amb dones defallides, malaltes o difuntes; el quint bloc oferix al visitant un grup d’obres dedicades al baró, que permeten realitzar un anàlisi conjunta de la representació pictòrica de la dona i de l’home en la mateixa època; i un últim apartat arreplega huit gravats de la Suite Vollard de Pablo Picasso en els que figures femenines i masculines apareixen tombades i nues. A més, en esta secció es mostren també, per primera vegada al públic, dos linogravats inèdits del pintor malagueny: Albada con hombre tocando la armónica i Mujer acostada con guitarrista, ambdós de 1959.

L’exposició inclou un audiovisual que repassa la presència de la figura femenina, a la manera de les venus renaixentistes i les majas de Goya, en la història de l’art universal. Estes obres es presenten junt amb algunes escenes de pel·lícules en què la dona reclinada és la protagonista, així com altres manifestacions estètiques actuals, com la imatge publicitària.

A més, la vessant didàctica i social està també present a través de tallers gratuïts dirigits a persones majors i persones amb discapacitat. Els tallers d’art per a persones majors de 55 anys s’oferixen els dimarts, dimecres i dijous, de 16:30 a 19 hores, mentres que els dirigits a persones amb discapacitat estan disponibles els mateixos dies en horari d’11 a 13 hores. El telèfon per a informació i reserves d’estos dos tallers és el 96 381 39 93. Junt amb açò, els divendres a les 18 i a les 19 hores es realitzen visites guiades gratuïtes per a grups de 25 persones màxim incloses en l’entrada de 2 euros a l’exposició.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un cartell-fullet de distribució gratuïta amb informació sobre la mostra i amb imatges d’algunes de les obres exposades. A més, Fundació Bancaixa ha editat un catàleg de 84 pàgines en format mitjà amb la reproducció d’obres i un text fruit de la investigació de la comissària Isabel Justo.

La mostra pot visitar-se de dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21 hores en el Centre Cultural Bancaixa de València (Plaça de Tetuan, 23) amb una entrada de 2 euros i els diumenges, de 10 a 14 hores, amb entrada gratuïta.

Imatge de l’exposició: Desnudo en el diván amarillo. Joaquín Sorolla, 1912. Fundación AMYC-FRAN DAUREL.

Vídeo de l’exposició EFETV.