Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Homenatge a Sebastián Capella. Sagunt, 1927 – Califòrnia, 2013, una mostra que realitza una retrospectiva d’este artista valencià nascut en la localitat de Sagunt. La mostra arreplega una selecció de 44 pintures que Capella Pallarés va realitzar durant tota la seua trajectòria professional, fins a la seua mort el mes de març d’este mateix any. Les obres pertanyen a la col·lecció particular que la seua família conserva, excepte dos d’elles que pertanyen als fons artístics de la Col·lecció de la Fundació Bancaixa.

La mostra, comissariada per la filla del pintor, Rosa Capella Llevant, arreplega una completa selecció d’obres de diferents temàtiques: naturaleses mortes, bodegons, escenes costumistes o paisatges i monuments reconeguts, com el teatre romà de Sagunt, la Fontana di Trevi o el Gran Canó dels Estats Units. Acompanyen a estes obres els retrats, una de les facetes més conegudes de la seua obra.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg complet amb informació sobre el pintor i amb totes les imatges de les obres que conformen l’exposició. Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament de l’Obra Social, el públic podrà adquirir el catàleg en la mateixa sala d’exposicions a un preu reduït de 9 euros i la recaptació obtinguda per la venda d’estos catàlegs es destinarà a la labor que realitza Caritas Parròquia El Salvador de Sagunt. D’esta manera, els visitants a l’exposició podran contribuir a prestar ajuda a les persones més desfavorides.

Esta nova proposta cultural de Fundació Bancaixa romandrà en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt fins al pròxim 22 de març, en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.

Sebastián Capella Pallarés

Sebastián Capella naix a Sagunt en 1927. La seua trajectòria professional demostra la seua dedicació absoluta a les Belles Arts i el seu interés per no desconnectar mai de la seua terra natal, com ho demostren els seus continus desplaçaments des d’Estats Units a València i Sagunt al llarg de tota la seua carrera. Després de la formació acadèmica en l’Escola de Belles Arts de València, i els seus cursos de perfeccionament a París i Madrid, es trasllada a Califòrnia en 1966 amb l’encàrrec de pintar els retrats d’una família resident en Sant Diego. Allí s’enamora del país i percep les moltes possibilitats professionals que li oferix, entre elles, la d’exercir com a professor titular d’art en la reconeguda Universitat de Sant Diego a Califòrnia (USD). Als pocs anys deixa l’ensenyança en la universitat i establix el seu estudi de pintura en la seua residència en La Jolla, en el que impartix classes particulars de pintura a alumnes procedents de diverses parts del món.

Les seues visites a Espanya es produïxen tant per motius familiars i socials com a professionals. Els seus retrats a l’oli pengen en institucions com la Cambra de Comerç de València, Confederació d’Empresaris de València, Borsa de València o Fundació Bancaixa. L’Autoritat Portuària de València va ser un dels seus últims encàrrecs, per a qui va pintar els sis retrats de cos sencer de què van ser presidents de la dita entitat, des que va obtindre la condició de port autònom. Es van mostrar al públic amb motiu de la inauguració, en 2007, del remodelat Edifici del Rellotge.

A pesar que en la seua obra destaca la presència del retrat, Sebastián Capella és un pintor entregat al paisatge, els bodegons i les composicions figuratives. Amb un estil colorista i de pinzellades impressionistes, en totes les seues composicions transmet amplitud i llum. Com a professor, propugna entre el seu alumnat la pintura a l’aire lliure perquè s’aprenguen a interpretar els vius colors propiciats per la lluminositat californiana, seguint l’empremta i estil impressionista de Joaquín Sorolla. Fins al seu defunció, al març d’este mateix any, continua impartint classes privades de dibuix, color i retrat i dedicant el seu temps a la pintura en la seua residència de La Jolla.

Al llarg de la seua carrera ha rebut diferents premis i distincions, entre les que destaquen el Premi de l’Estat, concedit pel Govern Espanyol en 1953 i 1954; diferents premis i reconeixements del Sant Diego Art Institute; o el primer premi de l’International Portrait Seminar, celebrat a Washington en 1983, entre altres. Junt amb açò, és membre d’honor d’Amèrica Portrait Society, de Beverlly Hills, a Califòrnia; de Sant Diego Portrait Society; acadèmic de la Reial Acadèmia Sant Carles de València; i membre de la galeria de retratistes d’EUA ‘Portraits Inc’, de Nova York.