Exposició

Del 01/07/2015 al 18/10/2015
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21h. i diumenges de 10 a 14h.

Visites comentades

Visites guiades gratuïtes els dijous, divendres i dissabtes a les 18:30 h. i a les 19:30 h., i els diumenges, a les 12 h. i a les 13 h.
Per a reserves:

Iberdrola i Fundació Bancaixa presenten al públic l’exposició La Pell Translúcida, composta per 85 obres de la col·lecció d’art de la companyia, recentment guardonada per la Fundación Arco, i que, convertida en itinerant, ha passat ja per Bilbao, Valladolid i Madrid, per a acabar el seu recorregut ara a València. Es tracta d’una cuidada selecció de pintura, escultura, fotografia i vídeo que s’exposa en el Centre Cultural Bancaixa. Esta mostra, el comissari de la qual és Javier González de Durana, inclou peces d’artistes tan rellevants com Eduardo Chillida, Jorge Oteiza, Antoni Tàpies, Antonio Saura, Antonio López, Gerhard Richter, Robert Mapplethorpe o Cy Twombly.

Com a novetat, la selecció exposada a València incorpora peces d’anomenats autors com Darío de Regoyos, Ignacio Zuloaga, els valencians Juan Genovés, Manuel Hernández Mompó, Manolo Valdés, Jordi Teixidor i José María Yturralde, així com d’artistes internacionals com a Marina Abramovic, Christian Boltanski o Allan Sekula.

L’exposició, amb accés lliure i visites guiades gratuïtes -que es poden concertar a través de www.iberdrola-arte.es, romandrà oberta fins al pròxim 18 d’octubre.

La Col·lecció Iberdrola és hui un dels conjunts artístics més rellevants d’Espanya. En els últims anys, s’ha ampliat i reordenat al voltant de tres blocs en constant desenvolupament que subratllen tres etapes importants de l’evolució d’Iberdrola com a empresa.  Destaca, a més, la presència de peces provinents dels entorns culturals en què Iberdrola desenvolupa la seua activitat, com a concreció dels estrets vincles que unixen a la companyia amb les societats en què està present. El primer bloc de la col·lecció il·lustra el naixement de la companyia a Bilbao a principis del segle passat (1901), amb obres d’art basc de finals del segle XIX i principis del XX, quan la modernitat artística penetrava al nostre país.

El creixement de la companyia i la consolidació del seu lideratge energètic a Espanya a partir de mitjan del segle passat tenen el seu reflex en el segon bloc de la col·lecció, que està format per obres d’artistes espanyols des de la dècada dels 50 fins als nostres dies.

Finalment, l’expansió internacional de la companyia en els últims anys suposa l’obertura de la col·lecció a artistes internacionals i un nou focus en altres mitjans com la fotografia i el vídeo.

A més de la qualitat artística de les obres i la rellevància de l’autor, el criteri seguit per a l’adquisició de cada peça busca que cada nou ingrés servisca per a crear llaços de relació (estètic, formal, conceptual, temàtic…) amb les peces ja existents, de manera que es genere un teixit cada vegada més dens i ric en matisos i interpretacions.

La selecció realitzada per a la seua presentació en el Centre Cultural Bancaixa aborda dos aspectes paral·lels, però complementaris. En un sentit concret i real, la dermis com a òrgan que des de la superfície corporal comunica profunds sentiments i estats d’ànim. I en un sentit ampli i metafòric, l’art com a pell-signe que amaga un cos-significat que l’observador ha de desentranyar a la vista d’aquella des de la seua experiència i coneixement personals -açò és, des de la seua pròpia pell-. En ambdós casos no es tracta d’una pell opaca, sinó d’una altra que permet entreveure o intuir les llums emocionals i estètiques que es troben a l’altre costat, incitant a desxifrar allò que (ens) il·lumina.