Exposició

Del 02/03/2024 al 16/06/2024
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30 hores.

Dilluns tancat, excepte festiu i vespra de festiu.

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

General: 7 euros.

Reduïda: 4 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys i famílies nombroses).

Gratuïta (menors de 12 anys).

Venda d'entrades en la taquilla (plaça Tetuan, 23).

Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en la Fundació Bancaixa en el moment de la visita.

Visites comentades

Públic general

• Duració: 50 minuts.
  • Assistència mínima de 6 persones per sessió per a la realització de l'activitat.
  • Preu: 5€ + Entrada exposició.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

Grups

• Duració: 50 minuts.
  • Sessions: dimarts: 10 h, 11 h, 12 h, 17 h, 18 h i 19 h / dimecres: 10 h, 11 h i 12 h.
  • Aforament màxim 25 persones.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

La Fundació Bancaixa presenta l’exposició Nassio Bayarri, una de les retrospectives més completes realitzades fins a la data de l’escultor valencià. La mostra transcorre per tota la seua trajectòria artística des dels seus inicis en els anys 50 fins a la seua mort al gener de 2023.

Comissariada per l’arquitecte Javier Domínguez i l’escultora Amparo Carbonell, l’exposició realitza un recorregut atemporal per l’evolució de la producció artística de Nassio Bayarri, marcada pel protagonisme del cosmos i la figura humana, i revela a un artista que sempre va estar compromés amb el seu temps i implicat en la modernització de l’escultura.

Integrada per 80 obres, la mostra inclou escultures, pintures, dibuixos, instal·lacions, taules i collages, i permet contemplar algunes de les seues creacions més icòniques, com les que escenifiquen el cosmoísmo, al costat d’altres peces que es mostren per primera vegada al públic en aquesta exposició, com el relleu en el qual estava treballant abans de la seua mort.

Considerat el pare del cosmoisme, l’obra de Nassio Bayarri mostra una permanent cerca per les qüestions més essencials de l’ésser humà. Un plantejament del qual sorgeix una obra única que respon a una curiositat incansable i a l’experimentació amb tècniques, conceptes i materials diversos, com a cartons, algeps, fangs, fustes, pedres o metalls. La seua ansiosa cerca de l’originalitat i la innovació estan en l’origen de la seua introspecció simbolista, tractant de revelar l’univers de l’imaginari.

L’exposició reflecteix l’esperit d’aquest artista que va contribuir amb el seu treball a la modernització del discurs de les avantguardes i a la revitalització de la funció de l’art com a element transformador, la qual cosa li va conduir a integrar-se en col·lectius de gran rellevància en el context espanyol de la postguerra, com el Grup Parpalló.

Al costat de les obres s’exposen esbossos, objectes, i també cartes i poemes inèdits de Nassio. A més, s’inclou la projecció de l’audiovisual Una conversación tranquila con Nassio Bayarri, produït per UPV Televisió i realitzat en el seu estudi en 2017. En aquesta peça, l’escultor parla sobre la seua vida, la seua obra i el seu univers creatiu.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les peces que formen part de l’exposició, que s’acompanyen de textos descriptius del propi Nassio, i els textos dels comissaris de l’exposició.

Vídeos