Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Picasso 1944-1969. Llibres il·lustrats per als amics, una nova proposta cultural que es podrà veure en la Sala d’Exposicions Glorieta fins al pròxim 9 de juny. La mostra, que té lloc coincidint amb la celebració enguany del 40 aniversari de la defunció de Pablo Picasso, està comisariada per Juan Carret, doctor en Història per la Universitat Complutense de Madrid i professor tutor d’Història de l’Art de la Universitat Nacional d’Educació a Distància, i reunix una selecció de 6 llibres il·lustrats per Pablo Picasso i creats per escriptors, editors i col·laboradors que formaven part del seu cercle pròxim d’amics. Junt amb els textos de les publicacions, s’inclouen les 75 estampes que il·lustren estos sis llibres i que es poden contemplar emmarcades.

En concret, l’exposició arreplega les publicacions Contrée, del poeta surrealista Robert Desnos; Corps perdu, obra d’Aimé Césaire; Balzacs en bas de casse et picassos sans majuscule, de l’escriptor i etnòleg Michel Leiris; Sable mouvant, del poeta Pierre Reverdy; Le cocu magnifique, de l’escriptor, dramaturg i actor Fernand Crommelynk; i El entierro del Conde de Orgaz, llibre il·lustrat i escrit per Picasso, editat pel seu amic Gustavo Gili, amb pròleg de Rafael Alberti.

Els sis llibres il·lustrats per Picasso que comprén esta exposició pertanyen als fons de la Col·lecció Bancaixa i permeten acostar-se a una de les facetes menys conegudes de l’autor. Tots ells tenen elements comuns, com el reflex de les circumstàncies de la vida del pintor i el fet que tots ells estan creats per autors que formaven part del seu entorn més pròxim. Al mateix temps, tenen elements diferenciadors que classifiquen estos llibres il·lustrats en diferents tipus: d’una banda, llibres per als que Picasso va crear exprofés les estampes, complint la funció d’autèntiques il·lustracions al text. D’altra banda, llibres en què es produïx un diàleg entre l’escriptor i l’artista, entre text i imatge. Finalment, hi ha una sèrie de llibres en què s’inclouen estampes de gravats que Picasso havia realitzat amb anterioritat a la publicació del llibre i que no tenen relació directa amb el text a què acompanyen.

Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament de l’Obra Social, Fundació Bancaixa ha editat un fullet explicatiu sobre la mostra que es podrà adquirir al preu solidari d’un euro. La recaptació obtinguda per la venda d’estos fullets es destinarà a la labor que realitza Caritas Parròquia El Salvador de Sagunt. D’esta manera, els visitants a l’exposició podran contribuir a prestar ajuda a les persones més desfavorides.

La mostra és d’entrada gratuïta i pot visitar-se en la Sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.